مقالات

از مخترع پاکت نامه تا تاریخچه کامل پاکت نامه

پاکت نامه

پاکت نامه چیست و مخترع آن کیست؟

حتماً تا به حال یک نامه را داخل پاکت گذاشته و پست کرده‌اید. کاغذ پاکت نامه را در دستان خود بگیرید و به آن نگاه کنید؟ چه شد که پاکت‌هایی با چنین شکل و شمایل اختراع شدند؟ پاکت نامه از اول کاغذی بود؟ اصلا مخترع پاکت نامه کیست؟ چرا پاکت نامه را اختراع کردند؟ اگر کمی کنجکاو باشید، احتمالاً این سوالات را در لحظۀ گذاشتن نامۀ خود داخل پاکت در ذهن مرور میکنید. با ما در این مقاله همراه باشید تا از تاریخچه کامل تا مخترع پاکت نامه را برایتان بازگو کنیم.

تاریخچه پاکت نامه از گل رس تا کاغذ

در گذشته‌های خیلی دور، نامه نویسی و ارسال پیام از این طریق تنها منسوب به خانواده‌های سلطنتی و مقامات دولتی و عالی بوده است. این نامه‌ها عموماً حاوی پیامهای بسیار مهم، محرمانه و استراتژیک جنگی بوده‌اند که باید از دید دیگر افراد محفوظ میماندند. درست است که خواندن و نوشتن تنها توسط همین افراد امکان پذیر بود و عموم مردم سواد خواندن نداشتند اما نامه‌ها در بسیاری از مواقع حاوی پیامهایی بودند که باید از دید افراد سلطنتی نیز دور میماندند. از این رو، یک روش وجود داشت که نامه‌ها را که بر روی گل رس می‌نوشتند پس از پوشاندن در یک لایه به خصوص، دوباره گل اندود کرده و داخل کوره می‌پختند. وقتی نامه به دست فرد مورد نظر می‌رسید، ابتدا باید گل رویی را شکسته و سپس نامۀ اصلی را می‌خواند. این روش پوشاندن نامه مختص بابلی‌ها بود که نمونه‌هایی از آن نیز در بررسی‌های تاریخی در خاورمیانه یافت شده است.

پاکت نامه

این روش تا زمانی ادامه داشت که کاغذ توسط چینی‌ها اختراع شود. در چین نیز، خواندن و نوشتن تنها مخصوص مقامات سلطنتی بود و ارسال نامه برای پیام رسانی‌های مهم سلطنتی انجام می‌شد. در این دوره پس از پایان نامه و خشک شدن جوهر آن، یک لایه کاغذ دیگر را به روش به خصوصی تا می‌کردند و مهر و موم شده برای فرد مورد نظر ارسال می‌نمودند. این روش تا زمانی که مخترع پاکت نامه های امروزی، دستگاه‌های تولید پاکت نامه را اختراع کند، ادامه داشت.

مخترع پاکت نامه کیست؟

در سال 1845 میلادی، ادوین هیل اولین دستگاه خودکار تولید پاکت نامه را اختراع نموده و نام خود را به عنوان اولین مخترع پاکت نامه در تاریخ ثبت کرد. دستگاهی که ادوین هیل ساخته بود، پاکت را با هدایت بخار آب تا کرده و به شکل پاکت نامه در می‌آورد. دستگاهی که توسط این مخترع پاکت نامه ساخته شد، تنها کاغذ را به شکل پاکت تا می‌کرد و بسته شدن درب پاکت همچنان مسئله بود که به وسیلۀ مهر و موم انجام می‌شد.

خرید پاکت

سیر تکاملی اختراع پاکت نامه

اختراع پاکت نامه نیز درست همانند هر وسیلۀ دیگری که در دنیا و توسط انسانها ساخته شده یک سیر تکاملی را طی کرده است. پس از آنکه ادوین هیل به عنوان اولین مخترع پاکت نامه دستگاه ساخت پاکت را در سال 1845 ساخت، یک دستگاه دیگر با کمی تغییرات و سرعت بسیار بالاتر توسط راس آل هاوس در سال 1853 اختراع شد. تنها چند سال بعد یک خانم با نام مارگارت نایت دستگاهی ساخت که پاکت های نامه‌ای با شباهت بسیار به پاکت نامه های امروزی بود. این فرد در سال 1870 مخترع پاکت نامه هایی بود که از یک طرف بازشو داشتند. این سیر تکاملی تا سال 1876 ادامه داشت تا هنری و دی وی ولیر سوئیفت موفق شدند تا با ایجاد کمی تغییر در اختراعات تغییر، پاکت نامه‌هایی اختراع کنند لبۀ درب آنها چسب دار بود. به این ترتیب دیگر نیاز به مهر و موم برای بستن درب نامه‌ها وجود نداشت.

پاکت نامه

پاکت نامه یک اختراع کاربردی!

پاکت نامه یک اختراع بسیار کاربردی است که امروزه در سراسر دنیا و جهت ارسال نامه، مدارک و غیره استفاده می‌شود. درست است که پاکت نامه های امروزی هیچ شباهتی با پاکت تولید شده توسط مخترع پاکت نامه ندارد اما بدون شک اگر شروع ساخت پاکت نامه و ادوین هیل نبود، احتمالاً پاکت نامه‌های به شکل امروزی نیز وجود نداشتند. پاکت نامه در ابعاد مختلف، در کیفیت ها متنوع و جهت کاربری های متفاوت ساخته و به فروش می‎رسند. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سهند، می‌‌توانید انواع و اقسام پاکت نامه را ملاحظه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *