مقالات

تاریخچه لوازم تحریر ؛ مداد

تاریخچه لوازم تحریر

تاریخچه لوازم تحریر؛ مداد

اگر از کسانی هستید که همیشه یک کیف پر از لوازم تحریر با خود دارید، حتماً به این فکر کرده‌اید که این ابزار و لوازم مختلف، از کی جزو لوازم ضروری ما شده‌اند؟ اینجا در بلاگ سایت لوازم تحریر سهند، قصد داریم که تاریخچه لوازم تحریر را یکی یکی بررسی کنیم و ببینیم هر یک، اولین بار در چه زمان و مکانی اختراع شده و بعد چه تغییراتی در طول تاریخ پشت سر گذاشته است. امروز به سراغ مداد رفته‌ایم.

تاریخچه لوازم تحریر: مداد در انگلستان اختراع شد

گفته‌های زیادی درباره جایی که مداد نخستین بار ابداع شده، وجود دارد. طبق برخی از این گفته‌ها فرانسوی‌ها مداد را ابداع کرده‌اند. اما بگذارید امروز داستانی زمانی را بگوییم که در برودال(Borrowdale) در سال ۱۵۰۴ گرافیت پیدا شد.

تا آن زمان طبق بیشتر منابع، برودال تنها مکانی در کل دنیا بود که گرافیت داشت. استخراج این ماده هم اصلاً کار آسانی نبود.

در ابتدا مزرعه‌داران و چوپان‌ها برای نشانه‌گذاری دام‌هایشان از گرافیت استفاده می‌کردند. اما خیلی زود مردم گرافیت را بین تکه‌های چوب ساندویچ کردند و حالا به سادگی می‌توانستند با آن روی کاغذ بنویسند. اگر شما هم مجبور بودید مثل آن مزرعه‌داران روی گوسفند با گرافیت بنویسید و گوسفند سرشماری کنید، قدر نوشتن روی کاغذ با مداد را می‌فهمیدید!

این ابزار نوشتن خیلی زود با نام مداد خشک شناخته شد. قبل از آن کلمه مداد نوعی قلم‌موی نقاشی هنرمندان بود.

در حالی که این نامی است که به نظر می‌رسد باید به چیز ظریفی اطلاق شود، عکس‌های مدادهای اولیه جور دیگری هستند. چیزی شبیه یک هات‌داگ مستطیلی که داخل یک خمیر چوبی است. این‌طورکه انگار یک نفر روی یک بسته مک‌دونالد یک شب کامل نشسته باشد.

 

انگلیس صاحب اولین کارخانه مداد

اولین کارخانه مداد دنیا در سال ۱۸۳۲ در انگلستان تأسیس شد و نام آن کارخانه مداد کامبرلند بود. این کارخانه بعدها به نام دروِنت مشهور شد. این نام هنوز هم در انگلیس و بین آن‌ها که از لوازم تحریر انگلیسی استفاده می‌کنند شناخته شده است.

البته این منطقه در انگلیس سوسیس‌های معروفی هم دارد به نام سوسیس کامبرلند شناخته می‌شوند. معلوم نیست که نام کدام یک به خاطر شباهت به آن دیگری گذاشته شده است!

از سوسیس تا فضا

چیزی درباره تحقیقات ناسا شنیده‌اید که میلیون‌ها دلار هزینه کرده تا قلمی بسازد که در فضا بتواند کار کند؟ خب، داستان قشنگی است ولی حقیقت ندارد!

آنچه واقعا اتفاق افتاده این است که فضانوردان آمریکایی هم آن بالا از مداد استفاده می‌کرده‌اند. هرچند که ایدئال نبوده چون یک تکه چوب و گرافیت ممکن است بشکند و در حالت بی‌وزنی توی چشم فضانوردان یا یکی از تجهیزات برود. همه این‌ها وقتی بدتر می‌شود که بدانیم گرافیت رسانای الکترسیته است.

ناسا در سال ۱۹۶۵ مداد‌های مکانیکی برای استفاده در فضا ساخت که هر کدام ۱۳۰ دلار خرج برداشته بود.

 آینده مداد

مدادهای کوچک حقیر ما در طول سال‌ها تغییرات زیادی به خود دیده‌اند. اما من فکر می‌کنم که ممکن است مداد به اوج تکامل خودش رسیده باشد و تکنولوژی آن دیگر تغییری نکند. مدادهای بعدی مثلاً مداد اپل با تکنولوژی متفاوتی خواهند بود!

اگر تاریخچه لوازم تحریر برای شما هم مثل ما جذاب است، این بلاگ را پیگیری کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *