راهنمای خرید محصولات

راهنمای خرید کلاسور

راهنمای خرید کلاسور

راهنمای کامل خرید کلاسور

در لغت‌نامه دهخدا واژه “کلاسور” چنین تعریف شده است: “جزوه دانی بزرگ که در داخل آن فنر تعبیه شده است و اوراق لازم را به ترتیب در آن جا میدهند”.در اصل کلاسور یک واژه فرانسوی است که وارد زبان فارسی شده و معادلش در زبان انگلیسی Binder است. در ادامه با راهنمای خرید کلاسور همراه باشید.

یکی از پرکاربردترین و اصلی ترین ابزارهای بایگانی، کلاسور یا همان جزوه دان است، که البته استفاده از آن فقط محدود به آرشیو ادارات نمی شود و در خانه یا مدرسه نیز از انواع مختلف کلاسور  بسیار استفاده می شود.

در دسته بندی لوازم بایگانی کلاسور و زونکن در یک دسته قرار میگیرند. ساختار و کاربرد هر دو مشابه است. فرق اصلی آنها در میزان گنجایش، درجه حفاظت و امنیت آنها است و این تفاوتها هم از نوع حلقه و اندازه عطف ناشی می شود. در ادامه بیشتر در این باره توضیح می دهیم.

 فاکتورهای مهم در انتخاب کلاسور

در این قسمت فاکتورهای مهم برای انتخاب کلاسور متناسب با نیاز شما را بیان میکنیم تا شما بتوانید خرید کلاسور مورد نظر خود را با آگاهی بیشتری انجام دهید.

1. جنس بدنه کلاسور

براساس نوع جنس جلد، انواعی مختلف کلاسور تولید میشود که متدوالترین آنها عبارتند از:

کلاسورهای چرمی

جلد این نوع کلاسورها از جنس چرم طبیعی یا مصنوعی است. جلد چرمی ظاهری رسمی و لاکچری به کلاسور میدهد. استفاده از این نوع کلاسورها برای حضور در جلسات رسمی و اداری مناسب است.

کلاسورهای مقوایی

جلد این نوع کلاسورها از جنس مقوای چندلایه (لامینه) است که معمولا با سلفون مات یا براق روکش میشوند. از آنجا که امکان چاپ روی جلد مقوایی وجود دارد، از کلاسورهای مقوایی به عنوان ابزاری تبلیغاتی بسیار می شود.

کلاسورهای پلاستیکی

کلاسورهای پلاستیکی مرغوب معمولا از جنس پلی پروپلین (PP) هستند. پلی پروپلین یک نوع پلاستیک سبک، بادوام، محکم  و مهم تر از همه قابل بازیافت است، درنتیجه تولید کلاسورهایی از این جنس به محیط زیست آسیب نمی رساند.

خرید کلاسور

2. سایز کلاسور

کلاسورها سایزهای مختلفی دارند، اما متداولترین  سایز کلاسورها عبارتند از:

کلاسور A4
کلاسور A3
کلاسور A2

3. عطف کلاسور

عطف کلاسورها معمولا بین۲سانتی متر تا ۳و نیم سانتی متر است. یعنی یک کلاسور با عطف ۳٫سانتی متر گنجایش نگهداری از حدود۱۵۰  تا ۲۰۰ برگه ۷۰ گرمی دارد.

4. حلقه کلاسور یا قفل کلاسور

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید کلاسور، حلقه کلاسور است. چرا که جنس و تعداد آن میتواند تاثیر زیادی بر کیفیت کلاسور و همچنین انتخاب کاغذ کلاسور داشته باشد.

جنس قفل

قفل کلاسورهای مرغوب معمولا از جنس فلزی مقاوم و ضدزنگ است که اغلب با نیکل روکش شده است.

تعداد حلقه

اغلب کلاسورها یا ۲حلقه ای هستند یا ۴ حلقه ای.در کلاسورهای ۴ حلقه ای  سلامت و ماندگاری اسناد و مدارک بیشتر است، ضمن آنکه جابجایی و بررسی اوراق در این نوع کلاسورها راحت تر است.

نوع حلقه

معمولا حلقه های کلاسور O شکل هستند، چرا که با توجه به اینکه عطف کلاسور کوچک تر از عطف زونکن است، حلقه های O شکل جابجایی و بررسی اسناد و اوراق را راحت تر می کند. حلقه های  کلاسور باید به راحتی باز و بسته شوند و با استفاده های مکرر نیز خراب نشده و دو سر قفل ها به خوبی در هم جفت شوند.

خرید کلاسور

5. لیبل کلاسور

برگه سفیدی که روی عطف زونکن قرار گرفته را لیبل می نامند. از لیبل برای عنوانگذاری و کدبندی اسناد و مدارک می توان استفاده کرد.

اهمیت خرید کلاسور

هرچند کلاسور از خانواده زونکن و یک نوع ابزاربایگانی است اما چون گنجایش آن کمتر از زونکن و بالطبع سبک تر از آن است باعث تا کلاسور بیشتر برای مصارف شخصی استفاده شود معمولا اسناد و مدارکی را که همیشه لازم داریم و میخواهیم دم دستمان باشند را در کلاسور نگهداری می کنیم.

در این مقاله ما شما را با معیارهای کلیدی خرید کلاسور آشنا کردیم. اگر می‌خواهید برای سال تحصیلی پیش روی یک کلاسور مناسب تهیه کنید، می‌توانید سری به فروشگاه اینترنتی سهند بزنید و به انواع کلاسورها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع این وبسایت را ببینید و یک خرید شیرین و لذت‌بخش را تجربه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *