مقالات

چگونه دفتر خاطرات درست کنیم؟

دفتر خاطرات

همان‌طور که از اسمش پیداست، دفتر خاطرات دفتری است که می‌توانید خاطرات شخصی‌تان را در آن ثبت کنید. این خاطرات می‌توانند از اتفاقات خاص تا «اولین»های فرزندتان و هر چیز خاطره‌انگیز دیگری باشد.

با وجود امکاناتی که دنیای دیجیتال در اختیارمان گذاشته است، این دفترها می‌توانند به‌صورت دیجیتال هم باشند. دفترهای کاغذی یا دیجیتال هر کدام مزیت‌ها و عیب‌های خودشان و نیز طرفداران مخصوص خودشان را دارند.

با توجه به دیجیتال‌شدن همه چیز، دفتر خاطرات‌های کاغذی خودشان خاطره‌انگیزند، به ویژه اینکه دست‌خطتان را هم می‌توانید ثبت کنید.

دفترهای دیجیتال درمقابل امکانات بیشتری دارند و ساختنشان راحت‌تر است. ضمناً می‌توانید آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید.

با این حال روند کلی ساخت هر دو نوع دفتر خاطرات کاغذی و دیجتال تقریباً شبیه هم است. در ادامه می‌بینید چطور می‌توانید دفتر خاطراتی با سلیقه خودتان درست کنید.

تم دفتر خاطراتتان را انتخاب کنید

اولین چیزی که برای ساختن دفتر خاطرات ، چه فیزیکی و چه دیجیتال، نیاز دارید تعیین تم آن است؛ این موضوع که تصمیم بگیرید دفترتان درباره چیست. تم‌های معمول دفتر خاطرات شامل موارد زیر است:

  • اعضای خانواده: یکی از دفترهای شما قطعاً درباره نزدیکانتان خواهد بود. در کنار نوشته‌ها و عکس‌های خودتان، می‌توانید نوشته‌های آن‌ها (شامل نامه‌ها و کارت پستال‌ها)، نقاشی‌ها و هر چیز خاطره‌انگیز دیگری از آن‌ها را نیز در این دفتر جمع کنید. برای دفتر خاطرات دیجیتال می‌توانید عکس‌ها و نوشته‌های کاغذی را اسکن کنید و برای دفتر خاطرات کاغذی عکس‌ها و نوشته‌های دیجیتال را پرینت بگیرید.
  • اتفاق‌ها: خاطرات اتفاق‌های خاصی مثل جشن عروسی، جشن تولد، جشن فارغ‌التحصیلی و مراسم‌های سالانه‌ای مثل نوروز و… را می‌توانید در این دفتر ثبت کنید.
  • تعطیلات و سفرها: تم معمول دیگر برای دفتر خاطرات مربوط به خاطرات تعطیلات و سفرهای شماست. به‌جز خاطره‌نویسی، سفرنامه‌نویسی و عکس‌ها می‌توانید بلیت سفر یا حتی گل یا گیاهی را که از آن منطقه با خود آورده و خشک کرده‌اید در دفتر خاطرات کاغذی‌تان بزنید.

درباره محتوای دفتر خاطراتتان تصمیم بگیرید

درباره محتوای دفتر خاطرات قانونی وجود ندارد. شما می‌توانید با توجه به تم دفتر هر چیزی را که دلتان می‌خواهد، با آن خاطره دارید و می‌خواهید یادگاری داشته باشید در دفترتان ثبت کنید.

  • دفتر خاطرات فیزیکی معمولاً شامل عکس، نقاشی، شعر، جمله معروف، بلیت هواپیما و سینما و…، کارت دعوت، کارت پستال، استیکر و وسایل کوچکی مثل سکه یا هدیه‌های کوچک می‌شود. هر کدام از این موارد باید همراه یک نوشته یا خاطره در توضیح آن باشد.
  • دفتر خاطرات دیجیتال علاوه بر عکس و نوشته می‌تواند شامل فایل‌های ویدئویی و صوتی هم باشد.
  • یادتان باشد دفتر خاطرات با آلبوم فرق دارد. پس همه عکس‌هایتان را در آن نگذارید و به‌ جایش عکس‌های خاطره‌انگیزی که داستانی را روایت می‌کند انتخاب کنید.

از بقیه بخواهید در ساختن دفترتان مشارکت کنند

بسیاری از دفترهای خاطرات به‌صورت جمعی تهیه می‌شوند. بنابراین از افراد حاضر در اتفاق یا خاطره‌ای که قرار است ثبت شود، بخواهید در ساختن دفتر مشارکت کنند. آن‌ها می‌توانند خودشان صفحه مشخصی را بسازند یا با به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و موارد دیگر در ثبت آن خاطره مشارکت داشته باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *