انواع زونکن

با انواع زونکن آشنا شویم

با انواع زونکن آشنا شویم

در مطالبی اینجا در بلاگ سهند درباره اینکه زونکن چیست و به چه کار می‌آید و راهنمای خرید زونکن نوشتیم. اگر تا کنون از این وسیله کارآمد استفاده ‌کرده‌اید، حتماً از مزایای استفاده از انواع زونکن در آرشیو و نظم بخشیدن به اسناد و مدارک آگاه هستید.

اگر در کار یا برای استفاده شخصی به زونکن احتیاج دارید و از آن استفاده می‌کنید، خصوصیات و تمایزهای انواع زونکن برای شما اهمیت پیدا می‌کند.

اینجا کمی درباره انواع زونکن، خصوصیات زونکن‌های سهند و تمایز آن با دیگر برندهای تولید‌کننده زونکن می‌‌خوانید.

انواع زونکن از نظر جنس، اندازه، نوع حلقه و…

انواع زونکن از لحاظ جنسی که در ساخت بدنه آن به کار رفته، معمولاً به چند دسته مقوایی، چوبی، چرمی و پلاستیکی تقسیم می‌شود.

جنس بدنه زونکن‌های سهند از نوعی پلاستیک به نام پلی‌پروپیلن است که باعث مزایای بسیاری برای آن نسبت به دیگر جنس‌های بدنه زونکن می‌شود. پلی‌پروپیلن سبک است و برای آرشیو کردن تعداد زیادی کاغذ وزن اضافه‌ای را به شما تحمیل نمی‌کند. این خصوصیت در جابه‌جا کردن و برداشتن و گذاشتن هرروزه زونکن‌ها مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

سبک بودن جنس پلاستیک بدنه باعث نشده که زونکن سهند در برابر ضربه مقاوم نباشد. جنس بدنه انواع زونکن‌های سهند بسیار بادوام و در مقابل فشار و ضربه، حرارت، رطوبت و خط و خش مقاوم است.

برخی زونکن‌های مقوایی برای آرشیو و بایگانی طولانی مدت مناسب نیستند چون ممکن است رطوبت به خود جذب کنند یا در اثر کشیده شدن در قفسه‌ها به مرور زمان ساییده و فرسوده شوند. جنس پلاستیک پلی‌پروپیلن زونکن‌های سهند در برابر این آسیب‌ها مقاوم است.

اندازه زونکن‌ها خصوصیت دیگری است که انواع زونکن را از هم متمایز می‌کند.

پرکاربردترین اندازه زونکن سایز A4 است ولی زونکن‌ها در سایر اندازه‌های استانداردA5 ،B5  وA3  هم موجودند.

اندازه عطف زونکن‌ها مشخص می‌کنند زونکن برای چه مقدار کاغذ جا دارد. در ایران ما اغلب به کلاسورهایی که بیشتر از دو سانتی‌متر عطف دارند و در بایگانی استفاده می‌شوند زونکن می‌گوییم. در کلاسورهای با عطف زیر ۲ سانت تا ۱۵۰ و در زونکن‌‌های با عطف ۸ سانتی‌متر حدود ۶۰۰ برگه کاغذ جا می‌گیرد.

زونکن‌ها در نوع حلقه‌هایشان که کاغذها را درون زونکن نگه می‌دارند هم با هم متفاوت‌اند. نوع حلقه‌ها عنصر تعیین‌کننده‌ای در انتخاب زونکن‌ها به‌خصوص زونکن‌های قطور با حجم بالاست. انواع حلقه‌های زونکن را در زیر توضیح می‌دهیم.

زونکن با حقه دایره‌ای

این حلقه‌های گرد معمولاً در چیزی که ما به کلاسور می‌شناسیم، به کار می‌رود. در واقع زونکن یا کلاسور با عطف کوچک که تعداد کمتری کاغذ در خود جای می‌دهند، این حلقه‌ها را دارند.

در زونکن‌های قطورتر، حلقه دایره‌ای، کاغذها را مرتب، روی هم و هم‌تراز نگه نمی‌دارد. بنابراین در زونکن با عطف‌های بالاتر از ۲ سانت از حلقه‌های دیگری استفاده می‌شود.

انواع زونکن

زونکن با حلقه آرک یا قوسی

این نوع حلقه زونکن برای زونکن‌های قطور استفاده می‌شود و کاغذ‌ها را هم‌تراز و مرتب نگه می‌دارد. ورق زدن آن اما به راحتی زونکن با حلقه گرد نیست.

زونکن با حلقه نیم‌دایره یا D

زونکنی که حلقه‌هایی به شکل D دارد هم گنجایش زیادی دارد هم راحت‌تر ورق می‌خورد. فقط گذاشتن و برداشتن برگه‌ها در آن به آسانی دیگر انواع زونکن نیست.

انواع زونکن

زونکن سهند

انواع زونکن‌های سهند حلقه قوسی یا آرک دارند که بهترین نوع حلقه برای زونکن‌های قطور است.

قفل زونکن هم که قطعه فلزی متصل‌کننده حلقه‌ها به بدنه زونکن است، اهمیت بسیاری دارد. قفل انواع زونکن‌های سهند از جنس فلزی مرغوب و ضد زنگ و با روکش نیکل است.

پرچ‌های فلزی نگهدارنده قفل‌ها به بدنه هم باید چک شوند که مرغوب و مستحکم باشند. پرچ‌های روی بدنه انواع زونکن‌های سهند مقاوم در برابر آسیب و فشار هستند و باعث می‌شوند به شکل و کاربرد زونکن در طول زمان آسیبی نرسد.

تیگل یا رادو شکاف‌های کوچکی روی بدنه زونکن و درست روبه‌روی حلقه‌ها هستند. کار آن‌ها چفت نگه داشتن حلقه‌هاست هنگاهی که زونکن را می‌بندیم. تیگل با چفت شدن در حلقه‌ها زونکن را بسته نگه می‌دارد و باعث می‌شود برگه‌ها به راحتی باز و پخش نشوند. این خاصیت باعث سالم ماندن طولانی‌تر محتویات زونکن می‌شود.

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده که حفره حلقه‌ای ‌روی عطف زونکن چیست و برای چه منظوری آنجا قرار گرفته باید توضیح دهیم که نام آن حلقه انگشتی است و کاربرد جالبی دارد.

به قفسه‌ای از زونکن‌ها فکر کنید که فشرده کنار هم قرار گرفته‌اند. وجود حلقه انگشتی روی عطف زونکن کمک می‌کند شما به راحتی زونکن مدنظر خود را با کمک یک انگشت از قفسه بیرون بکشید و آن را جلو و عقب ببرید. این مزیت زونکن‌های دارای حلقه انگشتی نسبت به انواع زونکن فاقد این حلقه است.

حالا که با انواع زونکن و خصوصیات و تفاوت‌های زونکن‌ها با هم آشنا شدید، با خیال راحت می‌توانید به فروشگاه سهند مراجعه و زونکن مورد نیاز خود را از بین انواع زونکن‌ها انتخاب کنید.

مطالب مرتبط