پاکت دکمه دار

پاکت دکمه دار ؛ یاور من در تحصیل و کار

پاکت دکمه دار

دوران تحصیل من در مدرسه همزمان با دوران جنگ بود و لوازم تحریری که در ایران تولید یا به کشور وارد می‌شد بسیار محدود بود و فاقد تنوع بود. برای همین بسیاری از لوازم تحریری که بعداً در دوران دانشگاه و بعد از فارغ‌التحصیلی من به بازارها عرضه شد و دانش‌آموزان و محصلان از وجود آن‌ها برخوردار شدند، در آن زمان وجود نداشت. درباره لوازم تحریر فانتزی و لوکس و خیلی عجیب و غریب حرف نمی‌زنم. منظورم وسایل خیلی پیش پا افتاده هستند مثل همین پاکت دکمه دار!

در سال‌های دانشجویی در یک فروشگاه لوازم تحریر چیزی خریدم که بعداً فهمیدم نامش پاکت دکمه دار یا پوشه دکمه دار است. بله، همین وسیله خیلی ساده و دم‌دستی، آن روزها که تازه در بازار موجود شده بود در جای خودش لوکس حساب می‌شد!

حتی کاور کاغذ پلاستیکی معمولی A4 هم آن روزها پدیده جدیدی بود. قبل از آن فقط پوشه‌های مقوایی کاهی با بست‌های فلزی بی‌ریخت برای نگه‌داری برگه موجود بود.

یادم هست که حتی توی دانشگاه ما، بچه‌ها مثل کلاسور، جزوه‌هایشان را توی پاکت دکمه دار می‌گذاشتند و دست می‌گرفتند. در سال‌های بعد تحصیل و کارم از پاکت دکمه دار استفاده‌های گوناگون کردم و به وجود آن عادت کردم.

اما مزه اولین باری که پاکت دکمه دار داشتم و از قلم و خودکار گرفته تا برگه و کاغذ و سی‌دی و فلش مموری و هر چیز دیگری را در آن نگه می‌داشتم، هنوز یادم نرفته. برای من که عاشق دسته‌بندی و طبقه‌بندی همه چیز بودم، پاکت دکمه دار مثل هدیه‌ای آسمانی بود.

جزوه‌های هر درس را درون پاکت دکمه داری از رنگ متفاوت می‌گذاشتم. نشریه‌های محبوبم در دانشگاه را در پاکت دکمه دار مجزا قرار می‌دادم. مدارک و کپی‌های مدارک را توی پاکت دکمه داری که روی آن با ماژیک شبرنگ نوشته بودم «مدارک» می‌گذاشتم. برای کپی‌هایی که از روی مقاله‌های مجله‌های آرشیو کتابخانه گرفته‌بودم پاکت دکمه دار جدا داشتم. خلاصه تا پایان تحصیلات یک قفسه کامل کتابخانه اتاقم را پاکت‌های دکمه دار رنگارنگ پر کرده بود.

پاکت دکمه دار

بعدها که کارم را شروع کردم و با کوه کاغذهای مربوط به پروژه‌های مختلف روبه‌رو شدم هم این پاکت‌های دکمه دار بیش از ابزارهای دیگر دسته‌بندی و آرشیو کاغذ یاور من بودند.

برتری پاکت دکمه دار به انواع پوشه‌های دیگر این است که در آن با دکمه بسته می‌شود و امکان ریختن یا افتادن برگه‌ها از توی آن وجود ندارد.

پاکت‌های دکمه دار این روزها در شکل‌ها و اندازه‌ها و با طراحی‌های مختلفی تولید می‌شوند. برخی از آن‌ها پلاستیکی شفاف یا پلاستیکی مات هستند. جنس پلاستیک آن‌ها ممکن است از مواد متفاوتی ساخته شده باشد که یکی از آن‌ها پلی‌پروپیلن است.

جنس پلاستیکی آن‌ها محتویات کاغذی پاکت را از رطوبت و کثیفی در امان نگه می‌دارد. در برخی طراحی‌ها جای کارت روی پاکت دکمه دار تعبیه شده است و در بعضی جای خودکار یا یک جیب اضافه بدون دکمه موجود است.

ممکن است برخی از پاکت‌ها به جای دکمه، کش یا زبانه‌ای داشته باشند که به وسیله آن‌ها بسته شوند. همچنین پاکت‌های دکمه دار در سایزهای استاندارد A3، A4، B5، FC و در سایز پاکت نامه و سایز کوچک‌تر برای کارت تولید می‌شوند.

جنس دکمه پاکت‌های دکمه دار هم اهمیت دارد و باید موقع خرید دقت کنید که راحت باز و بسته شوند. گنجایش پاکت‌های دکمه دار معمولی با قطع A4 تا حدود ۱۵۰ برگه ۸۰ گرمی است.

پاکت دکمه دار در هر سایز و با هر طراحی که باشد، برای من حرف اول را در نگهداری و آرشیو کاغذهایم می‌زند!

مطالب مرتبط