کاربرد طلق و شیرازه

چند کاربرد طلق و شیرازه

چند کاربرد طلق و شیرازه در امور اداری و تحصیلی

در بین لوازم تحریر و ملزومات اداری و بایگانی جفت مکمل طلق و شیرازه به اندازه سایر وسایل شناخته شده نیستند و گاهی اهمیت آن‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. طلق و شیرازه در عین اینکه بسیار وسایل ساده‌ای هستند، بسیار با اهمیت و در نگهداری برگه و کاغذ تأثیرگذار هستند. چند نمونه از کاربردهای طلق و شیرازه را با هم مرور می‌کنیم.

کاربرد طلق و شیرازه در بایگانی

طلق و شیرازه مثل ابزارهای مشابه و انواع پوشه و کلاسور، می‌تواند نقش نگهدارنده و محافظت کننده دسته‌ای کاغذ، سند و جزوه‌ را در انواع بایگانی داشته باشد.

کافی است کاغذها را دسته کرده و کنار هم قرار دهید و طلق مناسب را انتخاب و با شیرازه‌ای با عطف مناسب برای آن تعداد برگه، آن‌ها را تبدیل به یک مجموعه کاغذ جدا و مستقل کنید. با قرار دادن یک برگه عنوان در ابتدای هر دسته، هویت آن پرونده را مشخص می‌کنید.

طلق‌ها چاپ‌پذیر هستند. می‌توانید لوگوی سازمان یا عنوان پرونده یا شماره‌گذاری پوشه‌ ها را روی طلق‌ها چاپ کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

مزیت استفاده از طلق و شیرازه    

              ۱. برگه‌ها و اسناد نیازی به پانچ شدن ندارند؛

۲. جای کمتری در قفسه نسبت به کلاسور و زونکن اشغال می‌شود؛

۳. هر تعداد برگه هر چقدر کم یا هر چقدر زیاد را می‌توانید در یک دسته مستقل قرار دهید و لازم نیست خود را محدود به  ظرفیت برگه خاصی کنید؛

۴. بر اساس رنگ طلق و شیرازه می‌توانید دسته‌بندی رنگی انجام دهید. معمولاً تنوع رنگی خوبی در این محصول وجود دارد؛

۵. با ابزاری ساده سر و کار دارید که استفاده از آن به تجهیزات جانبی یا مهارت خاصی احتیاج ندارد.

کاربرد طلق و شیرازه در مدرسه و دانشگاه

بعید است دوران مدرسه و دانشگاه را طی کرده باشید و بارها از طلق و شیرازه استفاده نکرده باشید. کاربرد طلق و شیرازه برای دسته بندی جزوات درسی و تحویل پروژه‌های درسی کاربرد فراگیری است.

طلق و شیرازه برای نگهداری و دسته‌بندی برگه‌های دفتر کلاسوری در پایان سال تحصیلی هم می‌تواند به کار بیاید. برگه‌های دفتر کلاسوری را داخل طلق و شیرازه می‌گذارید و با قرار دادن صفحه عنوان برای آن جلد درست می‌کنید و دفتر کلاسوری را برای سال جدید از برگه‌های خالی پر می‌کنید.

جلد کردن کتاب‌های درسی با طلق و استفاده از شیرازه سیمی هم یکی دیگر از کاربردهای طلق و شیرازه در دوران تحصیل است. استفاده از طلق و شیرازه کتاب شما را تمیز نگه می‌دارد و به استفاده راحت‌تر آن کمک می‌کند. این کار همچنین از جدا شدن و پراکنده شدن برگه‌های کتاب و هم از کثیف و پاره شدن جلد آن جلوگیری می‌کند.

به این نکات هنگام خرید طلق توجه کنید

۱. ضخامت طلقی که انتخاب می‌کنید مناسب کاربردتان باشد. طلق خیلی نازک که به سادگی تا می‌خورد و آسیب می‌بیند، محافظ مناسبی برای برگه‌های شما نیست.

۲. طلقی که انتخاب می‌کنید با توجه به کاربردتان شفاف یا مات باشد. اگر لازم است که صفحه نخست کامل دیده شود و مثلاً عنوان کار تحقیقی یا جزوه شما اهمیت دارد، از طلق شفاف و بدون رنگ استفاده کنید. اگر عنوان و نوشته‌ها اهمیتی ندارد یا لازم است که از بیرون مشخص نباشد، از طلق مات و رنگی استفاده کنید.

۳. به این نکته توجه کنید که طلقی که انتخاب می‌کنید ضدالکتریسیته باشد و به برگه‌ها نچسبد.

مطالب مرتبط