دفتر

پانزده ایده برای روزانه‌نگاری در دفتر یادداشت (قسمت دوم)

پانزده ایده برای روزانه‌نگاری در دفتر یادداشت (قسمت دوم)

در نوشته قبلی بلاگ سهند، قول داده بودیم به شما پانزده ایده برای نتوشتن روزانه بدهیم. ایده‌هایی که هر کدام می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای اینکه کاهلی را کنار بگذارید و به سراغ دفتر یادداشت روزانه‌تان بروید. از فواید نوشتن یادداشت روزانه هم گفتیم. اینجا باقی ایده‌‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

 

۶. یک فهرست بسازید و در دفتر یادداشت خود ثبت کنید

اگر رویای نوشتن یک کتاب را در سر دارید ولی فکر می‌کنید برای شروع نوشتن آن آماده نیستید، سعی کنید فهرست سرفصل‌های آن را بنویسید تا چیزی که در ذهنتان است بیشتر شکل بگیرد. بالاخره یک چیزی از کتاب آینده‌تان در یک جایی از ذهنتان دارید!

۷. یک  لیست تشکر در دفتر خود بنویسید

ببینید بابت چه چیزهایی در زندگی قدردان و خوشحال هستید. آ‌ن‌ها را فهرست‌وار بنویسید. بعد سعی کنید دلیل سپاس خود را هم بنویسید.

 

۸. خواب‌های عجیب غریب یا به یادماندنی خود را در دفترتان بنویسید

دفتر را در دسترس خود نگه دارید و سریع، خوابی را که دیده‌اید، قبل از اینکه از خاطرتان برای همیشه بپرد، بنویسید. خواب‌ها اکثر اوقات بسیار فرار هستند. اغلب کار سختی است که درباره خواب‌ها بنویسید. این خودش یک چالش نوشتن جذاب است.

۹. چالش نوشتن سریع فقط در ده دقیقه را امتحان کنید

یک جریان سیال ذهن واقعی، همه فکرهای توی سرتان در لحظه را ثبت کنید. حتی اگر فقط به نوشتن فکر می‌کنید درباره نوشتن بنویسید. کلمه‌ها اغلب درست روانه ذهن می‌شوند.

۱۰.  درباره تشریفاتی که دوست دارید در آن شرکت کنید، در دفترتان بنویسید

این کار می‌تواند در راستای آرامش گرفتن شما باشد، برای کمک به آراستگی شما یا اصلاً درباره سپری کردن یک روز علافی کردن بیهوده باشد.

۱۱. شخصیت محبوب خود را توصیف کنید

شخصیت یک فیلم، سریال یا کتابی که او را دوست داشتید را در دفترتان توصیف کنید. نه فقط درباره اینکه آن شخصیت چه شکلی است، بلکه اینکه او چطور آدمی است، پلیدی‌هایش، خصوصیات خوبش و… . درباره او جوری بنویسید انگار که یک آدم واقعی است.

۱۲. لیست مراقبت از خود بسازید

لیستی از این در دفتر یادداشتتان بنویسید که چطور می‌توانید بهتر از خودتان مراقبت کنید. از نظر جسمی، از نظر ذهنی و از نظر احساسی و سلامت روان.

۱۳. یک تعطیلات رویایی را در دفتر یادداشت خود تصور کنید

تعطیلاتی که به آن فکر می‌کنید و برایش برنامه دارید یا چیز دور از دسترسی که فقط درباره‌اش رؤیاپردازی می‌کنید را جزء به جزء شرح دهید. توصیف کنید که کجا، چرا و چگونه آن را تجربه خواهید کرد.

۱۴. درباره اولین باری که عاشق شدید در دفترتان بنویسید

چه حس و حالی داشتید وقتی اولین عشق را تجربه کردید؟ کسی که دوستش داشتید چه خصوصیاتی داشت که شما را عاشق خود کرده بود؟ شاید حتی بتوانید راجع به این بنویسید که چرا او فقط عشق اول بود و نه عشق ابدی؟

۱۵. درباره بالا و پایین‌های هفته، ماه یا سال گذشته بنویسید

این فرصت خوبی است که گذشته را برسی کنید و بازخورد حوادث را در دفتر یادداشت روزانه خود تحلیل کنید. این کار ممکن است کابوس‌ها و خوشی‌ها را هم زمان به یاد شما آورد، اما نگاه شما را نسبت به آنچه بر شما گذشته، کامل‌تر کند.

اگر روزانه‌نویس هستید و همه جا دفتر یادداشت خود را به همراه دارید، حتماً ایده‌های دیگری، غیر از این‌ها که ما گفتیم هم برای نوشتن دارید. برای ما ایده‌های نوشتن خود را کامنت بگذارید.

مطالب مرتبط