تفاوت زونکن و کلاسور

تفاوت زونکن و کلاسور

تفاوت زونکن و کلاسور چیست؟

اولین نگهدارنده حلقه‌ای کاغذ و سند را فردی آلمانی به نام فردریش زونکن در سال ۱۸۸۶ در بن آلمان اختراع کرد. از آنجاست که ما ایرانی‌ها هنوز به نوعی از این نگه‌دارنده‌ها زونکن می‌گوییم. کلاسور نوع دیگری از این نگهدارنده‌ها و از خانواده زونکن است. هرچند تفاوت زونکن و کلاسور ممکن است کمی جزئی باشد، اما این تفاوت وقتی به کارهای اداری می‌رسد مهم است.

زونکن و کلاسور کارکردهای متفاوتی دارند و همه چیز در اینجا درباره استفاده بهینه از آن‌هاست. این موضوع به ویژه در اداره‌ها و کسب و کارهای کاغذ‌محور اهمیت می‌یابد. در واقع مشاغلی که بیشتر کارهایشان الکترونیکی است، فقط در مواقع لزوم از سندی پرینت می‌گیرند، اما اداره‌های کاغذ محور مثل سازمان‌های دولتی و شرکت‌های حقوقی بزرگ، از بسیاری از اسناد پرینت می‌گیرند و این برگه‌ها باید همیشه دردسترس باشند. اینجاست که نگهداری مرتب این کاغذها و اسناد و در نتیجه تفاوت زونکن و کلاسور اهمیت پیدا می‌کند.

به طور کلی زونکن‌ها و کلاسورها معمولاً برای مواردی از این قبیل استفاده می‌شوند: مرتب‌ کردن اسناد، ذخیره فایل‌های آرشیوی، محافظت از برگه‌ها، دسترسی آسان به اسناد، جلوگیری از قاطی ‌شدن برگه‌های کاری، جست‌و‌جوی سریع اطلاعات و… . اما در کارکرد و جنس آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

زونکن

زونکن‌ها معمولاً برای بایگانی و آرشیوهای بزرگ در اداره‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شوند و به همین علت هم از جنس‌های ضخیم‌تر با مقاومت بیشتر ساخته می‌شوند و عطف بزرگ‌تری در مقایسه با کلاسورها دارند. زونکن‌ها عموماً دو یا چهار سوراخ برای نگه‌داشتن کاغذهای A4 و سه سوراخ برای کاغذهای سایز نامه دارند. انواع مختلف زونکن کارکردهای متفاوت دارند که در زیر می‌بینیم:

زونکن رادو: چفت کردن محکم فایل‌ها

زونکن حلقه انگشتی: امکان بازیابی آسان

زونکن لبه فلزی: دوام و تعادل زیاد

کلاسور

کلاسورها عموماً برای ارائه و گزارش استفاده می‌شوند و به جز اداره‌ها و شرکت‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان نیز از آن استفاده می‌کنند. از کارکردها و ویژگی‌های کلاسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در کنار هم قرار گرفتن مرتب فایل‌‎ها

قابل تنظیم‌بودن جای برگه‌ها

جلد محکم برای مقاومت بیشتر

وزن کمتر و قابل حمل بودن در مقایسه با زونکن‌ها

 

در اینجا خوب است اشاره کنیم زونکن‌ها و کلاسورها دو نوع اهرم دارند. اهرم‌های او-شکل یا O-ring binder و اهرم‌های دی-شکل D-ring binder. اهرم‌های او-شکل عموماً برای اسناد کوچک‌تر مناسب‌اند و اهرم‌های دی-شکل برای اسناد بزرگ‌تر.

با این حال و با وجود تفاوت زونکن و کلاسور، اینکه درنهایت از کدام یک باید استفاده کنید، تصمیمی است که شما باید بگیرید. اما باید بدانید که هر دوی آن‌ها باعث راحت‌تر شدن کار شما در مرتب کردن و سازمان دادن به اسناد و نامه‌ها و فایل‌های اداری در محل کارتان می‌شود.

با استفاده درست از زونکن یا کلاسور از درهم و برهم شدن فایل‌ها و سندها خودداری کنید تا از عذاب جست‌و‌جو در میان انبوهی از کاغذهای جور واجور به دور باشید.

 

مطالب مرتبط