دفتر نقطه ای

دفتر نقطه ای به درد چه کارهایی می‌خورد؟

هیچ وقت نگذارید کسی بگوید «دفتر دفتر است». دفترها با هم متفاوت‌اند و هرکدام کاربردهای خودشان را دارند. یکی از تفاوت‌های دفترها با هم، خطوط صفحه‌هایشان است که آن‌ها را به دفتر خط‌دار، دفتر بدون خط، دفتر شطرنجی و دفتر نقطه ای تقسیم می‌کند.

دفتر نقطه ای انتخاب خوبی برای این است که نوشته شما تمیز و در عین حال به شیوه خودتان باشد. با دفترهای نقطه‌ای کشیدن خطوط مستقیم آسان‌تر است و می‌توانید درصورت لزوم صفحه را به‌راحتی قسمت‌بندی کنید.

در عین حال این دفترها در مقایسه با دفترهای خط‌دار آزادی عمل بیشتری را به شما می‌دهد، چراکه نقطه‌ها پررنگ و مزاحم نیستند و می‌توانید در نوشتن یا کشیدن شکل‌ها خلاقیت داشته باشید. در ادامه ایده‌هایی را برای استفاده‌های مختلف از دفتر نقطه‌دار می‌خوانیم.‌

فهرست بسازید

بسیاری از مردم دفترهای نقطه ای را دوست دارند چون امکان ساختن فهرست برای دفتر را ساده‌تر می‌کند. بنابراین می‌توانید صفحه‌های دفتر را شماره‌گذاری کنید. هرچند لازم نیست همه آن را یک‌جا انجام دهید.

دو صفحه اول را به‌عنوان فهرست دفتر استفاده کنید و به‌مرور کارها، طرح‌ها، برنامه‌ها و… را در دفترتان بنویسید و موضوع و شماره صفحه آن را به فهرست اضافه کنید.

برنامه‌ریزی با دفتر نقطه ای

دفتر نقطه‌دار روشی عالی برای جلوبردن برنامه‌هاست است، چراکه می‌توانید جدول تقویم را در یک صفحه بکشید. این جدول می‌تواند روزانه باشد یا هفتگی یا برای ۳۰ روز یک ماه و حتی ۱۲ ماه‌ یک سال.

به کمک نقطه‌ها کشیدن جدول بسیار ساده است و به این ترتیب می‌توانید برنامه روزانه و هفتگی و…. خود را در یک صفحه داشته باشید.

لیست کارها

برای لیست کارها، چه از سیستم نوشتن کارهای انجام‌ شده استفاده کنید و چه از سیستم نوشتن همه کارها و تیک‌زدن جلوی کارهای انجام‌شده، دفترهای نقطه‌دار بهترین انتخاب است.

حساب خرج‌های خود را نگه دارید

اگر می‌خواهید بدانید هر ماه چقدر خرج می‌کنید، می‌توانید حساب خرج و مخارج خود را نگه دارید. این حساب و کتاب می‌تواند شامل خرج‌های خیلی کم و ناچیز تا خرج‌های بزرگ بشود.

کافی است هر چیزی را که می‌خرید یادداشت کنید. اما راه دیگری که با استفاده از دفترهای نقطه‌ای می‌توانید انجام دهید، دسته‌بندی مخارج است.

حالا جلوی هر دسته یک میله مستطیلی (به عرض فاصله دو نقطه) بکشید و به اندازه خرج‌هایی که می‌کنید داخل میله را رنگ کنید.

مثلاً می‌توانید هر مربع داخل میله را ۱۰هزار تومان در نظر بگیرید و به‌ازای هر ۱۰هزار تومانی که در آن دسته خرج کرده‌اید، به اندازه یک مربع میله روبه‌روی آن دسته را رنگ کنید. به این صورت درکی بصری از خرج‌ و مخارجتان خواهید داشت.

بنویسید و نقاشی کنید

چون نقطه‌ها خیلی پررنگ نیستند، این دفترها جای مناسبی برای کسانی است که می‌خواهند نوشته‌هایشان را با نقاشی ترکیب کنند.

می‌توانید موقع نقاشی نقطه‌ها را در نظر نگیرید و از روی آن‌ها بگذرید و همچنان امکان نوشتن براساس خطوطی که نقطه‌ها برایتان مهیا کرده است، وجود دارد.

خلاق باشید

بهترین چیزی که درباره دفترهای نقطه‌ای وجود دارد این است که واقعاً اجازه می‌دهد تخیل شما پرواز کند. با این نقطه‌های کوچک شما هر کاری می‌توانید بکنید، از برنامه‌ریزی تا نقاشی و هرچه دوست دارید. پس به خلاقیت خود اجازه بروز بدهید.

 

 

مطالب مرتبط