خرید آنلاین دفتر

راهنمای کامل سایز برای خرید آنلاین دفتر

راهنمای کامل سایز برای خرید آنلاین دفتر

دفتر از زمان اختراع و به بازار آمدن تا کنون سایزهای مختلفی داشته است. بعضی از سایزهای دفتر بیشتر متداول و محبوب بوده‌اند. بعضی از تولیدکننده‌های دفتر سایزهای مخصوص به خود را تولید کردند که ویژه برند آن‌ها بود. به دلیل متنوع بودن سایزها و خاص بودن بعضی دفترها، خرید آنلاین دفتر گاهی کمی مشکل می‌شود به این دلیل که دفترها مقابل شما نیستند تا سایز واقعی‌شان را بفهمید. شاید در خرید آنلاین دفتر این تجربه را داشته‌اید که دفتری خریده‌اید که در تصویر موجود در سایت کمی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به نظرتان رسیده بوده است.
به این دلایل تصمیم گرفتیم که برای کمک به شما در انتخاب، یک راهنمای کامل برای سایز دفترها اینجا بیاوریم. امیدواریم که این راهنما به شما کمک کند سایز مناسب و دلخواه خود را در خرید آنلاین دفتر تشخیص دهید نه سایزی که در تصویر به نظر می‌رسد. اگر سایز تنها ملاک شما در انتخاب است، این راهنما را بخوانید. درباره خصوصیات دیگر دفتر در نوشته‌های بعدی صحبت خواهیم کرد.

قوانینی درباره سایز در خرید آنلاین دفتر

«سایز بزرگ» عبارت دقیقی برای توصیف سایز دفتر نیست. تنوع بسیاری در بین دفترهای بزرگ وجود دارد. بزرگ اصطلاحی است که هر تولید‌کننده دفتر برای دسته‌ای از دفترهای تولید خود به کار می‌گیرد و این بین همه دفترهای موجود در بازار از تولیدکننده‌های مختلف و برندهای دیگر مشترک نیست.
اگر آنلاین خرید می‌کنید، یک خط‌کش بردارید و سایز واقعی دفتر که در مشخصات آن درج شده را روی خط‌کش نگاه کنید. تصوری که از ۲۰ سانتی‌متر در ذهن شماست، می‌تواند متفاوت از ۲۰ سانتی‌متر واقعی باشد.
وقتی ما در این نوشته درباره سایز دفتر حرف می‌زنیم، به معنای ابعاد دفتر است؛ طول و عرض. اینجا درباره ضخامت یا تعداد صفحات صحبت نمی‌کنیم. به هر حال وقت خرید آنلاین دفتر اطمینان حاصل کنید که تعداد صفحات را درست انتخاب کرده‌اید و به تفاوت برگ و صفحه هم توجه کنید. معمولاً هر برگ دفتر شامل دو صفحه است؛ پشت و رو.

سایز دفتر طبق استانداردهای اندازه کاغذ

آسان‌ترین و قابل‌فهم‌ترین سیستم سایزبندی دفتر آن است که طبق سایزهای استاندارد کاغذ شکل گرفته است. فراگیرترین این استانداردها شامل گروه A و Bهستند که طبق استاندارد ایزوی چاپ وضع شده‌اند. این‌ها قابل اتکاترین استاندارد موجود هستند.
در ایران و بیشتر کشورها A4 فراگیرترین سایز کاغذ است. این سایزی است که مثلاً در دستگاه فتوکپی‌ استفاده می‌شود. این سایز در واقع یک سایز محبوب و متداول دفتر نیز هست. A5 سایز متداول بعدی است. تنها کشورهایی که این استاندارد در آن‌ها همه‌گیر نیست، آمریکا، کانادا و مکزیک هستند.
اندازه‌های سری B همچنین در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای آسایی بسیار محبوب هستند.
نکته: یک راه آسان برای به خاطر سپردن رابطه سایزهای سری A با یکدیگر این است که بدانیم سایز هر شماره از کاغذهای این سری، نصف سایز عدد کوچک‌تر از خود است. پس A4 نصف A3، A5 نصف A4 ، A6 نصف A5 و A7 نصف A6 است.
سایزهای دفترهای سهند را اینجا ببینید!
دفتر‌های سایز سریA

خرید آنلاین دفتر

ابعاد دفترهای سایز سری A

A3: ۲۹۷×۴۲۰ میلی متر

A4: ۲۱۰×۲۹۷ میلی‌متر

A5: ۱۴۸×۲۱۰ میلی‌متر

A6: ۱۰۵×۱۴۸ میلی‌متر

A7: ۷۴×۱۰۵ میلی‌متر

ابعاد دفترهای سایز سری B

ابعاد کاغذ در دفترهای سایز سری B

B5: ۱۷۶×۲۵۰ میلی‌متر

B6: ۱۲۵×۱۷۶ میلی‌متر

B7: ۸۸×۱۲۵‌ میلی‌متر

چه وقتی A5دقیقاً  A5 نیست؟

در سهند ما معمولاً در سایز دفتر از این اندازه‌های استاندارد پیروی و در مشخصات دفتر سایز آن را درج می‌کنیم. اندازه‌ها لازم است چون گاهی اندازه بعضی برندهای دفتر که مثلاً قرار است A5 باشد، دقیقA5 نیست، سایزی بسیار نزدیک به A5 است. برای بسیاری این تفاوت اندک اهمیتی ندارد و به آن یک سانتی‌متر تفاوت سایز با سایزهای استاندارد توجهی نمی‌کنند.

اما بعضی اوقات این مسئله مهم است. مثلاً وقتی می‌خواهید برای دفتر خود جلد آماده تهیه کنید یا آن را در کیف یا کلاسور خاصی قرار دهید. در این شرایط از اندازه دقیق دفترها برای استفاده‌ای که می‌خواهید، مطمئن شوید. اندازه‌هایی که در بالا برای شما گذاشتیم، اندازه دقیق سایزهای استاندارد دفتر و کاغذ است.

سایزبندی دفترهای شرکت سهند

شرکت سهند تولیدکننده انواع دفتر و دفترچه در سایزهای مختلف است. سایز انواع دفترهای سهند را در ادامه می‌بینید:

مجموعه استریپ:

A4

A6

A7

B5

مجموعه سوپر کلاس

A4

A5

A6

B5

مجموعه پنجره‌ای:

A5

A6

B5

مجموعه طرح‌دار اکلیلی

A6

A7

B5

دفتر کلاسوری:

A4

مطالب مرتبط