زونکن چیست

زونکن چیست و به چه کار می‌آید

زونکن چیست و به چه کار می‌آید

وقتی تصمیم گرفتم درباره زونکن بنویسم و این وسیله کاربردی را به آن‌ها که با آن آشنا نیستند، معرفی کنم،  طبق معمول، ابتدا شروع به جست‌وجوی اینترنتی کردم. اگر مثل من نام این وسیله را در مدرسه و دانشگاه و اداره‌ها شنیده‌اید و آن را از نزدیک دیده‌اید، احتمالاً برای شما هم واضح است که زونکن چیست و احتیاج ندارید کسی آن را به شما معرفی کند.

اما من حین جست‌وجو یک چیز جالب و جدید درباره زونکن یاد گرفتم؛ اینکه چیزی به نام زونکن کلاً وجود ندارد! تعجب کردید؟ بله، این کلمه هم مثل خیلی چیزهای دیگری که در کشور ما با نام برندشان شناخته می‌شوند، با نام اولین سازنده و تولید‌کننده‌اش شناخته می‌شود.

خرید زونکن

در واقع می‌دانید زونکن چیست؟

زونکن همان کلاسور است. فردریک زونکن آلمانی برای اولین بار این وسیله را در سال۱۸۸۶ اختراع کرده و اولین تولیدکننده آن بوده است. پس بر خلاف تصور اولیه من، زونکن کلمه انگلیسی یا فرانسوی یا به هر زبان دیگری از این وسیله نیست.

تصور عامیانه کلمه کلاسور را به پوشه‌ محکم و عطف داری اطلاق می‌کند که کاغذهای سوراخ‌دار را با حلقه‌هایی که قابلیت باز و بسته شدن دارند در خود نگه می‌دارد. وقتی ما محصل و دانشجو بودیم، جزوه‌های خود را در کلاسور نگه می‌داشتیم.

همان تصور عامیانه، کلمه زونکن را به پوشه‌های بزرگ‌تر و دارای عطف قطورتری اطلاق می‌کند که در ادارات و سازمان‌ها، اسناد اداری، کاغذها و پرونده‌ها را در آن نگه می‌دارند.

ولی واقعیت این است که کلاسور فرقی با زونکن ندارد و این وسیله با هر قطر و اندازه‌ای، همان کلاسور است در اندازه‌های مختلف.

حالا کلاسور یا زونکن چیست؟ پوشه‌ای مقوایی، پلاستیکی یا چوبی که اکثراً در سایز A4 است ولی در سایزهای دیگر هم تولید می‌شود. جنس آن از مواد سختی مثل مقوا یا پلاستیک و… است. زونکن گیره‌‌های فلزی دارد که به وسیله آن‌ها کاغذها را در خود نگه می‌دارد.

کاغذها برای اینکه در زونکن قرار گیرند، باید پانچ شوند. یعنی باید سوراخ‌هایی در کناره آن‌ها ایجاد شود که در حلقه‌های زونکن قرار گیرند. فاصله و اندازه سوراخ‌های کاغذ و در واقع حلقه‌‌های زونکن استانداردهای خاص خود را دارند و دستگاه‌هایی هم برای ایجاد این سوراخ‌ها با فاصله استاندارد وجود دارد.

اگر کاغذ یا مدرکی که می‌خواهید در زونکن نگه دارید ارزشمند است و نمی‌توانید آن را پانچ کنید، می‌توانید به سادگی از کاورهای پلاستیکی سوراخ‌دار استفاده کنید و مدرک را داخل آن‌ها قرار داده و سپس درون زونکن بگذارید.

خرید زونکن

محدوده گنجایش کلاسورها یا زونکن‌ها چیست؟

آن‌ها ممکن است بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ برگه کاغذ گنجایش داشته باشند.

انواع زونکن بر اساس اندازه، جنس، نوع حلقه‌‌ها، گنجایش و طراحی، کاربردهای متفاوتی دارند.

اگر در شغل یا موقعیتی هستید که با تعداد زیاد برگه و کاغذ و مدرک و سند سر و کار دارید، حتماً برای دسته‌بندی و منظم نگه داشتن آن‌ها به زونکن احتیاج پیدا می‌کنید.

در دسته‌بندی اسناد و برگه‌ها مزیت زونکن چیست؟

اکثر زونکن‌ها روی عطف خود جای لیبل یا کارت دارند و شما با نوشتن توضیحات روی عطف هریک می‌توانید دسته‌بندی آن را مشخص کنید و در موقع نیاز خیلی راحت آن را از سایر زونکن‌ها جدا کنید.

برخی از تولیدکنندگان ابزارهای آرشیو و لوازم اداری زونکن‌هایی در رنگ‌های متنوع تولید می‌کنند. این تمایز رنگ‌ها هم می‌تواند ماهیت محتویات هر زونکن را برای شما نشانه‌گذاری کند و هم ظاهر زیبا و رنگارنگی به قفسه‌های آرشیو شما در محل کار یا منزل یا هر جا که احتیاج به آرشیو کاغذ دارید، ببخشد.

اگر قصد خرید زونکن دارید و نیاز به تصمیم‌گیری برای خرید از بین تنوع زونکن‌ها در فروشگاه اینترنتی سهند را دارید، توصیه می‌کنیم که این راهنمای خرید زونکن را اینجا ببینید و بدانیدخصوصیات و کاربرد هر زونکن چیست.

مطالب مرتبط