زیردستی چیست

زیردستی چیست و به چه کار می‌آید؟

زیردستی چیست ؟

زیردستی که گاهی به نام تخته شاسی هم آن را می‌شناسند، وسیله‌ای از لوازم تحریر است که همه آن را می‌شناسیم و احتمالاً نیازی به معرفی ندارد. همه ما یک بار هم که شده در دوران تحصیل و کار از آن استفاده کرده‌ایم.

محصلان در بعضی امتحانات فقط اجازه داشتند که قلم و زیردستی سر جلسه امتحان ببرند. خرید زیردستی برای دانش‌آموزان و دانشجویان رشته‌های هنر برای طراحی ضروری است.

ولی غیر از این موقعیت‌ها هم هر جا در هر موقعیتی، چه در مدرسه و دانشگاه، چه سر کار، هر جا که باید روی برگه‌ای چیزی بنویسید یا امضا کنید و… ، به یک زیردستی احتیاج دارید که برگه را روی آن بگذارید و بنویسید. بدون زیردستی قادر نخواهید بود روی یک برگه کاغذ نازک چیزی بنویسید، امضا کنید یا طرحی بکشید. زیردستی وسیله‌ای است که زیر برگه شما را محکم می‌کند و مانع می‌شود دستتان هنگام نوشتن خط بخورد یا اینکه برگه پاره و سوراخ شود.

زیردستی به راحت نوشتن یا طراحی کردن کمک می‌کند. با زیردستی دیگر لزوماً به میز نیاز ندارید. البته زیردستی‌هایی هم مخصوص کار روی میز وجود دارد که کاغذ را با شیب مطلوب شما نگه می‌دارد و کار را برای خواندن یا نوشتن راحت می‌کند.

زیردستی به چه کار می‌آید؟

زیردستی‌ها سایزهای مختلف دارند که بنا به کاربرد آن‌ها تغییر می‌کند. گاهی شما زیردستی را برای امضای اوراق خود احتیاج دارید. سایز زیردستی متناسب با برگه‌های A5  یا A4 برای شما مناسب است. دانش‌آموزان و دانشجویان هم اکثراً از همین سایز زیردستی استفاده می‌کنند. طراحان و نقاشان یا هنرجویان این رشته‌ها عموماً از سایزهای بزرگ‌تر مثل  A3 استفاده می‌کنند.

زیردستی‌ها عموماً یک گیره نگه دارنده دارند که کاغذ را ثابت نگه می‌دارد و از افتادن یا جابه‌جا شدن آن هنگام نوشتن، جلوگیری می‌کند. جنس زیردستی‌های موجود در بازار متنوع است.  زیردستی ممکن است چوبی، پلاستیکی، مقوایی، فلزی یا ترکیبی از این‌ها باشد.

طراحی زیردستی‌ها هم گرچه شباهت بسیاری به هم دارند، ولی ممکن است در برخی جزئیات متفاوت باشند. مثلاً ممکن است مثل کلاسور دو طرفه باشند و با بسته شدن، بیشتر از برگه‌ها محافظت کنند. ممکن است جیبی برای خودکار یا برگه داشته باشند. گیره آن‌ها ممکن است بزرگ‌تر و کوچک‌تر با ظرفیت نگه داشتن برگه مختلف باشد و… .

به هر حال چه در مدرسه، چه دانشگاه، چه کلاس طراحی، چه اداره، چه روی میز کار، چه در سمینار و همایش، خرید زیردستی و استفاده از آن ممکن است بدون جایگزین باشد.

زیردستی وسیله بادوامی است و بعید است که اگر یک بار به خرید زیردستی بروید، بار دیگر برای استفاده شخصی احتیاج به خرید پیدا کنید.

کاربرد دیگر آن به عنوان هدیه تبلیغاتی یا وسایل مورد نیاز در همایش‌ها و سمینارهاست. اصولاً شرکت‌کنندگان در یک سمینار، بخصوص سمینارهای آموزشی، هدایایی از طرف برگزارکنندگان دریافت می‌کنند. این هدایا شامل وسایلی که در طول سمینار به آن نیاز دارند یا اقلام تبلیغاتی مثل کاتالوگ شرکت برگزار کننده است.

زیردستی‌ و قلم و کاغذ عموماً جزو وسایل مورد نیاز است که با چاپ محتوای تبلیغاتی روی آن، کاربردی دوگانه پیدا می‌کند.

همچنین در بعضی مشاغل مثل انبارداری، کارکنان آزمایشگاه‌ها، پست، رستوران، و دیگر مشاغل مشابه استفاده از زیردستی فراگیر است. زیردستی در هر موقعیتی که باشید، چه در حال راه رافتن، چه ایستاده و چه نشسته، تکیه‌گاهی محکم برای نوشتن و طراحی فراهم می‌کند.

مطالب مرتبط