دفترچه

چگونه یک دفترچه ساده می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد؟

شاید باور نکنید اما باید بگویم بزرگ‌ترین تغییر زندگی‌ام در سال‌های گذشته از وقتی شروع شد که تصمیم گرفتم یک دفترچه جیبی و یک خودکار را همیشه با خودم داشته باشم. اما یک دفترچه کوچک چرا و چگونه تغییرات بزرگی را در زندگی من ایجاد کرد؟

با دفترچه اطلاعات مورد نیازم را فراموش نمی‌کنم

هیچ وقت اسم‌ها، شماره تلفن‌ها و دیگر اطلاعات تماسم را فراموش نمی‌کنم. بله حتماً می‌توانم تمام این‌ها را روی گوشی هوشمندم داشته باشم، اما وقتی در دفترچه دارم همیشه و حتی وقتی گوشی‌ام شارژ ندارد، به اطلاعاتم دسترسی دارم.

ضمناً دفترچه به من این امکان را می‌دهد که بتوانم نکته خاصی را درمورد هر فرد، درست کنار اسمش یادداشت کنم.

بنابراین درمورد شماره تلفن یا اطلاعات تماس کسانی که ارتباط نزدیکی با آن‌ها ندارم، دقیقاً خواهم دانست آن فرد کیست. نه اینکه مثلاً فقط شماره‌اش را در گوشی‌ام داشته باشم، بدون اینکه هیچ تصوری داشته باشم از اینکه کیست.

با دفترچه کاری را که باید انجام دهم فراموش نمی‌کنم

من معمولاً تلاش نمی‌کنم کارهایی را که باید انجام دهم در ذهنم نگه دارم تا بعداً به خاطر بیاورم. پس بهترین کار یادداشت آن‌ها در جایی دم دست است.

وقتی ایده‌ای فرار در ذهن دارم فراموش نمی‌کنم: بعضی وقت‌ها ایده خوبی برای نوشتن مقاله یا تغییر دکوراسیون خانه و… دارم. داشتن یک دفترچه جیبی در جیب یا کیفم این امکان را برایم فراهم می‌کند که فوری ایده‌ام را یادداشت کنم تا بعد سر فرصت بتوانم به آن فکر کنم.

با دفترچه فکرهای مزاحم حواسم را از کار پرت نمی‌کند

یکی دیگر از فواید داشتن دفترچه یادداشت، دور شدن فکرهای مزاحم و پراکنده است. هر وقت سر کار یا پروژه‌ای هستم و فکر مزاحمی به ذهنم می‌رسد فوری یادداشت می‌کنم و به کارم برمی‌گردم و حواسم پرت نمی‌شود. چون آن‌ها را نوشته‌ام و خیالم راحت است که به محض یافتن فرصتی به آن‌ها رسیدگی می‌کنم.

با دفترچه توانایی‌ام در یادگیری بیشتر و بهتر شده است

استفاده از دفترچه در کلاس درس یا در سمینار و… یادگیری‌ام را سریع‌تر و بهتر کرده است. دیگر در زمان آموزش چیزی از قلم نمی‌افتد و من نکته‌هایم را برای مرور دوباره در دفترچه‌ام دارم.

تکنیک طوفان ذهنی یا «برین استورم» را بهتر و موثرتر از قبل انجام می‌دهم. با داشتن دفترچه جیبی نه‌تنها می‌توانم تکنیک طوفان ذهنی را هرجا که بخواهم انجام دهم، بلکه نتایج آن هم بسیار بهتر است.

چند نکته:

اصل اساسی در یادداشت فکرها و ایده‌ها این است که آن‌ها را به صورت خام و فیلترنشده روی کاغذ بیاورید. بعدا وقت دارید روی آن فکر کنید و زوائد و حواشی ان را بزنید. فعلا فقط باید آن را یادداشت کنید که از ذهنتان نپرد. درمورد ترتیب و سامان دادن به نوت‌ها هم نگرانی نداشته باشید.

برای جدا کردن نوت‌ها از نقطه یا دش استفاده کنید. چراکه خیلی از نوت‌ها به صورت جملات کامل نیستند و نیاز دارند از هم جدا شوند.

از اینکه یک دفترچه دارید خجالت نکشید. هر موقع به آن نیاز داشتید آن را از جیب یا کیفتان خارج کنید و در آن یادداشت کنید. حتما مردم از شما درمورد آن خواهند پرسید که می‌توانید توضیح دهید و استفاده از آن را به آن‌ها هم پیشنهاد کنید.

 

 

مطالب مرتبط