کاربرد دفتر یادداشت

کاربرد دفتر یادداشت

کاربرد دفتر یادداشت چیست؟

با داشتن اپلیکیشن‌های درست و حسابی، احتمالاً همه کارهایتان را می‌توانید با گوشی موبایلتان انجام دهید. اما باید بدانید همچنان کنار گذاشتن گوشی و داشتن یک دفتر یادداشت، مفید و حتی ضروری است. در اینجا چند کاربرد دفتر یادداشت را با هم می‌خوانیم.

جدا شدن از گوشی همراه برای مغز مفید است

وابسته نبودن به گوشی همراه در همه جنبه‌های زندگی و استفاده کردن از وسیله‌ای فیزیکی مثل دفتر یادداشت، نه تنها برای دست‌خط شما، بلکه برای ذهن و روحتان مفید است. چرا که وقتی گوشی را کنار می‌گذارید و دارید از دفترتان استفاده می‌کنید، دیگر نمی‌توانید برای مثال حساب کاربری‌تان را در شبکه‌های اجتماعی چک کنید.

در واقع استفاده از دفتر یادداشت در مواردی مثل تهیه لیست انجام کارهای روزانه، به رهایی شما از اعتیاد به گوشی و شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند. امروزه ثابت شده است استفاده زیاد از گوشی باعث افزایش اضطراب، کاهش بهره‌وری، کاهش تمرکز و مسائلی از این دست می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند گوشی‌هایتان را گاه به گاه خاموش کنید یا کنار بگذارید. کاربرد دفتر یادداشت می‌تواند به پروسه ترک اعتیاد به گوشی کمک کند. در واقع می‌توانید برخی از کارهایی را که با گوشی انجام می‌دهید، به دفتر یادداشتتان برون‌سپاری کنید.

دفتر یادداشت را برای کارهای مختلف استفاده کنید

کاربرد دفتر یادداشت فقط برای نوشتن روزمره نیست و می‌توانید استفاده‌های مختلفی از آن بکنید؛ یادداشت چیزهایی که شاید یادتان برود، لیست خریدهای روز، برنامه‌ریزی سفر یا مهمانی، لیست رستوران‌های خوبی که به آن‌ها سر می‌زنید و حتی طرح‌کشیدن و خط‌خطی ‌کردن.

نوشتن با دست بهتر از تایپ کردن است

نوشتن با دست در مقایسه با تایپ کردن فایده‌های پرشماری دارد و همراه داشتن دفتر یادداشت راهی است برای امکان همیشگی نوشتن با دست. مطالعات نشان داده است که نوشتن با دست به شما کمک می‌کند اطلاعات را بهتر آنالیز کنید، آن‌ها را راحت‌تر به خاطر بسپارید و به یاد آورید و نیز سریع‌تر از تایپ‌ کردن فکر کنید. به علاوه نوشتن با دست املای شما را هم تقویت می‌کند. نوشتن گاه به گاه روی کاغذ به شما کمک می‌کند بخش‌هایی از مغزتان را تقویت کنید که در هنگام تایپ کردن با کامپیوتر یا گوشی هوشمند از آن بهره‌مند نمی‌شوید.

حافظه شما قابل اعتماد نیست

دیگر کاربرد دفتر یادداشت کمک به حافظه است. شاید در لحظه‌ای که چیزی را می‌بینید یا می‌شنوید یا حس می‌کنید، فکر کنید هیچ وقت آن را از یاد نخواهید برد، اما عملکرد حافظه این گونه نیست. بر خلاف انتظار شما آن وقایع کوچک و بزرگ به حافظه‌تان نمی‌چسبند و خیلی زود بخش بزرگی از آن را فراموش خواهید کرد.

این موضوع به ویژه در عصر اطلاعات و با امکان بایگانی‌ کردن همه اطلاعات شدیدتر شده است. احتمالاً خیلی کم هستند کسانی که شماره‌ تلفن دیگران یا لیست خریدها و کارهای روزمره‌شان را به خاطر بسپارند، آن هم وقتی می‌توانند به راحتی آن را در گوشی همراه خود داشته باشند.

اما نتیجه چنین اتفاقی تنبل ‌شدن هرچه بیشتر ذهن افراد و از خاطر رفتن سایر اطلاعات آن‌ها است. به همراه داشتن همیشگی یک خودکار و یک دفتر یادداشت راهی ساده است برای نوشتن اطلاعات ریز و درشت و جلوگیری از فراموشی همیشگی آن‌ها.

مطالب مرتبط