کلربوک چیست

کلربوک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کلربوک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اولین باری که اسم کلربوک را شنیدم، فوری گفتم: «کلربوک چیست دیگر؟» نمی‌دانستم که این همان وسیله کارآمد و به‌درد‌بخوری است که سال‌هاست در محل کارم و حتی در خانه‌ام دارم و ازش استفاده می‌کنم و کلی گره از کارم گشوده است.

من از آن دست آدم‌های کم‌حافظه‌ای هستم که دائم از خودشان می‌پرسند که فلان وسیله را کجا گذاشته‌ام. خب اگر می‌خواستم درباره مدارک مهم و کاغذهای کاری هم همین رفتار را بکنم، احتمالاً تا حالا از کار بیکار و به خاک سیاه نشسته بودم! همین‌جا بود که کلربوک بدون اینکه حتی نامش را بدانم، به دادم رسیده بود.

همه این‌ها را گفتم، ولی هنوز برای شما که مثل من اسم این وسیله را نشنیده‌اید، نگفتم که کلربوک چیست و چگونه به شما کمک می‌کند.

کلربوک یا همان Clear Book وسیله‌ای است برای بایگانی کاغذها و برگه‌هایی که نگهداری آن‌ها اهمیت دارد و بعداً به آن‌ها احتیاج خواهیم داشت. کلربوک یک آلبوم با جلد سخت است که برگه‌هایی شامل کاورهای پلاستیکی دارد و کاغذ و برگه‌های شما را مرتب و منظم و تمیز و سالم کنار هم نگه می‌دارد.

فهمیدیم کلربوک چیست، حالا کلربوک به کار چه کسانی می‌آید؟ جواب این است: همه! هر کسی که کاغذهایی برای نگهداری دارد. مثلاً من در خانه‌ام سه کلربوک به رنگ‌های مختلف دارم که در یکی مدارک شناسایی و اسناد منزل و اتومبیل، اجاره‌نامه‌ها و اسناد بانکی را نگه می‌دارم. در یکی مدارک تحصیلی خودم و خانواده‌ام و اسناد شغلی مثل قراردادها و بیمه‌نامه‌ها و مثل این و در سومی اسناد و مدارک پزشکی خودم و خانواده‌ام و اسناد سوابق پزشکی را نگه می‌دارم.

هر سه توی یک قفسه کتابخانه هستند و محتوای هر یک را روی آن نوشته‌ام و من و هر کس دیگری در خانه که احتیاج به هر یک از این مدارک داشته باشیم، لازم نیست همه خانه و همه کمد و کشوها را زیرورو کنیم. به سراغ کلربوک مربوط می‌رویم و مدرکی که لازم داریم را صحیح و سالم بر‌می‌داریم.

سر کار هم که با خیل عظیم کاغذهایی که باید جایی نگه دارید مواجه هستید، اگر یک قفسه از کلربوک‌ها داشته باشید، دسته‌بندی، مرتب کردن و سالم نگه داشتن آن‌ها دیگر کار سختی نخواهد بود.

کاغذهایی را که سالم ماندن و تمیزی آن‌ها اهمیت دارد، اصولاً در کاورهای پلاستیکی نگه می‌دارند. کلربوک در واقع تعداد زیادی از این کاورهای پلاستیکی هستند که به هم چسبیده‌اند و در یک جلد و قاب محکم مثل کلاسور یا زونکن گذاشته شده‌اند.

حالا که معنی کلربوک را گفتیم، همه به خاطر می‌آوریم که بله، این وسیله آشنایی است که اگر هم تا به حال نداشته‌ایم، جایی به چشممان خورده است.

کاربردهای کلربوک اینقدر می‌تواند گسترده باشد که شاید به ذهن من و شما هم نرسد. استفاده‌های کلیشه‌ای آن همان‌هاست که گفتم. ولی شما می‌توانید کاربرد شخصی خودتان را از این وسیله داشته اشید. مثلاً آرشیو مجله محبوب خود را درون کلربوک نگه دارید تا از خاک گرفتن توی قفسه کتابخانه یا کثیف و پاره شدن در اثر گذر زمان نجاتش دهید.

می‌توانید طراحی‌های خود را که روی کاغذهای مختلف و پراکنده کرده‌اید را یک جا جمع کنید. می‌توانید نقاشی‌های کودک دلبندتان را کنار هم جمع‌آوری کنید و توی کلربوک بگذارید و تا بزرگسالی‌اش تمیز و مرتب حفظ کنید و… .

مطالب مرتبط