دفتر مشق

یک دفتر مشق فعال و تعاملی

یک دفتر مشق تعاملی

دفتر مشق یا تمرین، دفتری است که در تمام طول تحصیلات و در همه مقاطع همراه ماست. دفترهای مشق یا رونویسی که در کودکی بسیاری از ما باب بود و دفتر مشق یا تمرین ریاضی، املا، علوم، فیزیک و شیمی و هر درس دیگری که به تمرین و تکرار احتیاج داشت.

دفتر مشقاگر والدین یا معلم نوآموزان و دانش‌آموزان مقاطع پایین تحصیلی هستید که دوست دارید عادت تمرین را در فرزندان یا شاگردان خود شکل دهید و می‌خواهید آن‌ها از مشق نوشتن لذت ببرند، اینجا برای شما پیشنهادی داریم. به کودکان ساختن دفتر مشق فعال یا تعاملی را یاد دهید.

دفتر مشق
دفتر مشق سهند

مشق نوشتن هرچند که کار ساده‌ای به نظر می‌رسد،  گاهی می‌تواند کمی پیچیده شود. کودک شما باید چقدر به آن زمان اختصاص دهد؟ والدین چقدر می‌توانند دخالت کنند؟ اگر کودک شما به آن علاقه نشان ندهد چه؟

اینجا راه حلی به شما معرفی می‌کنیم که شاید تا حدی مشکلات شما را با دفتر مشق برطرف کند.

این دفتر مشق کودک را درگیر و فعال و سرگرم می‌کند تا تکالیف اجباری مدرسه به یک بازی و سرگرمی برای او تبدیل شود.

دفتر مشق
دفتر مشق

دفتر مشقی که کمی تنوع دارد. دفتر مشقی که والدین بتوانند در آن در فرایند یادگیری فرزندشان مشارکت کنند و نکته‌ها و کمک‌هایی برای آن‌ها داشته باشد.

دفتر مشق
دفتر مشق

مهم‌ترین نکته درباره این دفتر مشق اینتراکتیو یا تعاملی این است که دانش‌آموز شما با این تکالیف پیشرفت می‌کند. همه بچه‌ها به بازی و تمرینی که شبیه بازی باشد بیشتر علاقه نشان می‌دهند. از پای چنین تمرینی بلند نمی‌شوند و از انجام آن خسته نمی‌شوند. حتی ممکن است مجبور شوید محدودیتی برای ساعات انجام تکالیف برای فرزندتان تعیین کنید!

دفتر مشق
دفتر مشق

درست کردن این دفتر مشق‌ کار سخت و پیچیده‌ای نیست. لازم نیست والدین مجهز به مهارت‌های اوریگامی باشند تا بتوانند چنین نمونه تمرین‌هایی با چسباندن چند تکه کاغذ برای فرزند خود درست کنند. حتی لازم نیست تمام این کار را والدین به تنهایی انجام دهند. کودکان خود رد طراحی این تمرین‌ها و درست کردن و چسباندن کاغذها می‌توانند بهترین مجری و مشارکت‌کننده باشند.

دفتر مشق
دفتر مشق

حتی طراحی این تمرین‌ها دستورهای گوناگون و پیچیده‌ای ندارد و به چند مدل تکرار شونده محدود می‌شود. شما صورت سؤال را روی یک تکه کاغذ رنگی یا سفید می‌نویسید و کاغذ را از بالا با چسب توی دفتر می‌چسبانید. برای این کار می‌توانید از استیک‌نوت‌های رنگارنگ و آماده استفاده کنید.

دفتر مشق
دفتر مشق

 حتی می‌توانید سؤالات را تایپ و پرینت کنید. مثال ساده‌اش این است که مثلاً در درس ریاضی ضرب‌های جدول ضرب یا جمع و تفریق‌های ساده را روی برگه بنویسید و از کودک بخواهید پاسخ را در زیر برگه بنویسد. سپس با مرور این تمرین از کودک بخواهید که بدون نگاه کردن به زیر برگه، پاسخ سؤال را بدهد.

این کار با لغت‌های فارسی و انگلیسی و جواب سؤال‌ها در درس‌های مختلف قابل تکرار است.

می‌توانید با مشورت معلم نقطه ضعف‌های فرزند خود را بشناسید و تمرین‌ها را به آن سمت ببرید. اهدافی تعیین کنید تا دانش‌آموز به آن‌ها برسد.

نمونه‌های تمرین‌های اینچنینی دفتر مشق را برای کودک جذاب‌تر از قبل خواهد کرد.

مطالب مرتبط