دفتر مشق خوب

دفتر مشق خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

دفتر مشق خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

با وجود پیشرفت تکنولوژی و آمدن وسایلی مثل لپ‌تاپ و تبلت، همچنان یک دفتر ساده کارها را خیلی راحت‌تر راه می‌اندازد. مزایای استفاده از دفترهای کاغذی برای استفاده به‌عنوان دفتر مشق دانش‌آموزان بیش از هر جای دیگری مشخص است: دفتر کاغذی ارزان است، سبک است، تفکر انتقادی را تقویت می‌کند، تمرکز را افزایش می‌دهد و مهم‌تر از همه شارژش تمام نمی‌شود. اما این‌ها باعث نمی‌شود انتخاب دفتر مشق خوب به این راحتی‌ها باشد.

دفتر مشق‌ها متفاوت‌اند و سایز، شکل، جنس، وزن کاغذ، ضخامت خطوط، جنس سخت یا نرم جلد و… از جمله نکاتی است که باید در انتخاب یک دفتر مشق خوب به آن توجه کنید.

سایز دفتر مشق

اولین ویژگی یک دفتر مشق خوب سایز آن است که باید متناسب با نیاز شما باشد. سایزبندی دفتر مشق‌ها معمولاً در دو استاندارد اروپایی و آمریکایی موجود است. استاندارد اروپایی دارای سری‌های A و B و C یعنی A0 تا A10، B0 تا B10 و C0 تا C10 است که هرچه این عددها کوچک‌تر باشد سایز دفتر بزرگ‌تر است. استاندارد آمریکایی هم با سایزهای نامه‌ای، اداری یا قانونی، نیمه‌نامه‌ای و جیبی در بازار وجود دارد.

سایز مناسب برای یک دفتر مشق خوب سایزی است که نه آن‌قدر بزرگ باشد که در کیف جا نشود و نه آن‌قدر کوچک که مطلب چندانی نتوان در آن یادداشت کرد. بیشتر دانش‌آموزان سایزهای A4 و B5 را ترجیح می‌دهند.

شیرازه دفتر مشق

وقتی سایز مناسب دفتر مشقتان را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب شیرازه می‌رسد. شیرازه روشی است که برگه‌های دفتر به‌ هم وصل می‌شود و انواع مختلفی دارد. شیرازه منگنه‌ای معمولاً برای دفترهای جیبی استفاده می‌شود و شیرازه فنری برای دفترهای سایز نامه‌ای.

شیرازه چسبی نوع دیگر شیرازه است، ولی معمولاً دوام چندانی ندارد و پس از مدتی برگه‌ها از هم جدا می‌شود. بسیاری از دانش‌آموزان دفتر مشق‌های فنری را نمی‌پسندند، چون بعد از چند وقت فنرها کج می‌شوند و امکان دارد دفتر سخت ورق بخورد.

باید دقت کنید که دفترهای دوفنره و با فنرهای باکیفیت تهیه کنید. فنرهای باکیفیت بهترین نوع شیرازه برای یک دفتر مشق هستند.

نوع دیگر شیرازه، حالت بخیه‌ای است که برای یک دفتر مشق خوب شیرازه مناسبی است.

وزن دفتر مشق خوب

وزن کاغذ ویژگی گول‌زننده‌ای است. در حالی که احتمالاً خیلی‌ها فکر می‌کنند هرچه کاغذ ضخیم‌تر باشد بهتر است، ولی این موضوع همیشه درست نیست. در واقع اگر می‌خواهید از روان‌نویس و خودنویس استفاده کنید، کاغذ ضخیم لزوماً خوب نیست، چرا که باعث پخش شدن جوهر می‌شود.

از طرف دیگر کاغذهای خیلی نازک هم باعث می‌شود جای فرورفتگی خودکار روی برگه‌های دیگر برجای بماند. بنابراین بهترین کار این است که موقع خرید دفتر، با خودکاری که معمولاً از آن استفاده می‌کنید به فروشگاه بروید و کاغذها را تست کنید.

جلد دفتر

نکته دیگری که باید موقع تهیه یک دفتر مشق خوب به آن دقت کنید، جلد دفتر است، اینکه جلدش سخت باشد یا نرم. دفتر مشق‌های با جلد سخت دوام بیشتری دارند و این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانید دفتر را روی پای خود بگذارید و روی آن بنویسید.

با این حال بسیاری از دانش‌آموزان جلدهای نرم و انعطاف‌پذیر را ترجیح می‌دهند، چراکه به آن‌ها اجازه می‌دهد دفتر را موقع استفاده از وسط تا بزنند تا جای کمتری را روی میز یا پایشان بگیرد.

 

 

مطالب مرتبط