خرید دفتر

راهنمای کامل خرید دفتر

راهنمای کامل خرید دفتر

دفتر به دلیل قابلیت‌ها و کاربردهای فراوانی که دارد، همیشه دوستداران فراوان داشته است. دفتر توانایی زیاد در حفظ مطالب و تاثیری بسزا در بهره‌وری دارد. بعضی از دفترها کاربردی هستند، برخی جالب و سرگرم‌کننده و بعضی خیلی ساده، زیبا هستند. ده‌ها نوع دفتر و دفترچه در سایت سهند ‌موجود است که ممکن است در خرید دفتر مناسب شما را کمی مردد کند.

دفترها در برخی خصوصیات با هم تفاوت‌هایی دارند که آن‌ها را برای کاربردهای ویژه‌ای مناسب می‌کند. اینجا راهنمایی درباره خصوصیات مختلف آن‌ها گرآوری کرده‌ایم که در خرید دفتر به شما کمک می‌کند تا نوع مناسب با نیاز شغلی، تحصیلی یا شخصی خود را بیابید.

این خصوصیات شامل سایز، طراحی صفحات، جنس جلد، وزن و ضخامت کاغذ، نوع صحافی، نوع شیرازه، طرح جلد و… و بعضی طراحی‌های خاص برای کاربری‌های ویژه است. اگر در انتخاب دفتر به خصوصیات آن توجه می‌کنید و برایتان اهمیت دارد که در چه دفتری نوشته‌های خود را ثبت می‌کنید، این مطلب را از دست ندهید.

سایز دفترها

دفترها و دفترچه‌ها در شکل‌ها و سایزهای مختلفی موجود هستند. سایزهای متداول و استانداردی از دفتر مثل  A4 یا  B6 وجود دارند اما سایزها تنوع بیشتری دارند. برخی از برندها سایزهای مخصوص خود را دارند.

سهند نزدیک‌ترین سایزهای دفتر به سایزهای استاندارد مثل A5 را تولید می‌کند. اندازه دفترها معمولاً روی جلد آن‌ها درج می‌شود. بهترین راه همیشه این است که قبل از خرید دفتر اندازه‌ها را چک کنید. راه بهتر این است که از یک خط‌کش استفاده کنید تا اندازه واقعی را به تصور خود نزدیک‌تر کنید و بعد دفتر سایز مناسب را سفارش دهید.

در نوشته دیگری درباره سایز دفتر مفصل صحبت کرده‌ایم.

صفحه در مقایسه با برگ

همه ما می‌دانیم دفتر شامل برگ‌های کاغذ است. ضخامت دفتر با تعداد صفحه‌های آن هم سنجیده می‌شود. هر برگ دفتر در واقع دو صفحه است. پس وقتی محصولات را برای خرید دفتر بررسی می‌کنید، به این توجه کنید که آن دفتر چند صفحه است و نیاز شما را مرتفع می‌کند یا خیر.

این نکته را به خاطر داشته باشید که تعداد صفحات بیشتر، لزوماً بهتر نیست. از آنجایی که تعداد برگ‌های بیشتر به معنای ضخامت بیشتر دفتر است، پس دفتر سنگین‌تری را باید با خود حمل کنید. این برای دانش‌آموزانی که باید روزانه دفترهای متعددی با خود حمل کنند، مسئله‌ای قابل چشم‌پوشی نیست. آن‌ها باید با توجه به نیازشان هنگام خرید دفتر، انواع سبک‌تری انتخاب کنند.

برای افرادی که همیشه دفترچه‌ای همراه نیاز دارند، مناسب است که دفترچه‌ای کوچک و سبک‌تر داشته باشند.

وزن کاغذ(GSM)

شاخص GSM که نشان‌دهنده وزن هر متر مربع کاغذ به گرم است،  وزن کاغذ را مشخص می‌کند و به ضخامت برگ‌ها برمی‌گردد. کاغذ سنگین‌تر و ضخیم‌تر به عنوان کاغذ بهتر و باکیفیت‌تر شناخته می‌شود و اگر با خودنویس یا روان‌نویس روی آن بنویسید، اصطلاحاً کمتر جا می‌اندازد.

معمولاً وزن کاغذهای دفترهای سهند در مشخصات آن‌ها درج می شود. دفترهای سهند اکثراً با کاغذ ۷۰ گرمی ساخته می‌شوند که جزو باکیفیت‌ترین کاغذهاست.

برای خرید دفتر به این خصوصیات توجه کنید. این نوشته را در پست‌های بعد ادامه می‌دهیم و خصوصیات دیگر دفتر را برمی‌شمریم.

مطالب مرتبط