دفتر برنامه ریزی

یک دفتر برنامه ریزی

یک دفتر برنامه ریزی به نام بولت ژورنال

برای نوشتن درباره دفتر و کاربردهای آن جست‌وجو می‌کردم و دائم به مطالبی با عنوان بولت‌جورنال (BulletJournal) برخورد می‌کردم. معنی این کلمه برایم آشنا نبود. مطالب را نخوانده رها می‌کردم و فکر می‌کردم به کار من ارتباطی ندارند. تا اینکه بالاخره امروز کنجکاوی کار خودش را کرد و مرا به خواندن واداشت. فهمیدم که بله، بولت ژورنال چیزی است که خیلی به درد من می‌خورد، به خاطر نوع کارم و شخصیتم. در واقع بولت ژورنال نوعی دفتر برنامه ریزی است.

رایدر کارول که یک طراح محصولات دیجیتالی در آمریکاست این دفتر برنامه ریزی و روش مدیریت زمان را ابداع کرده است که می‌توانید در سایت خودش بیشتر درباره‌اش بخوانید.

روش‌های بسیاری برای مدیریت زمان و برنامه ریزی وجود دارد که در طول زمان ابداع شده است. ولی همه آن‌ها با همه انواع شغل‌‌ها و افراد هماهنگ نیست. تنوع کارها و سلیقه‌ها اجازه نمی‌دهد که یک روش واحد برای همه موثر باشد.

مسئله مشترک بین همه، مشکلات عدیده‌ای است که افراد در مدیریت زمان دارند و از برنامه ریزی‌ها و اهداف خود عقب می‌مانند.

ابزارهای متفاوتی برای رفع مشکلات مدیریت زمان وجود دارند. هم دفترهای برنامه ریزی و اصطلاحاً پلنرها (planner) و هم اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلف.

ما اینجا درباره مزایای درست کردن یک بولت ژورنال صحبت می‌کنیم.

خرید بولت ژورنال آماده

۱. بولت ژورنال یک دفتر برنامه‌ریزی با محوریت شخص شما

در بولت ژورنال شما همه چیز را تعیین می‌کنید. نوع فعالیت‌ها و هدف‌ها، شکل نوشتن آن‌ها و نظم دادن به آن‌ها. اینکه چه بخش‌هایی داشته باشد و هر چیز دیگری را در این دفتر خودتان تعیین می‌کنید و خودتان اجرا می‌کنید.

دفتر برنامه ریزی

۲. یک دفتر برنامه ریزی برای آن‌ها که از لمس دفتر و کاغذ لذت می‌برند

مثل خیلی از ابزارهای کاغذی که به ابزارهای دیجیتالی تبدیل شدند، دفتر برنامه ریزی هم نسخه‌های دیجیتالی فراوان دارد. خیلی‌ها با اپلیکیشن‌های مدیریت زمان خوب کنار آمده‌اند و با آن‌ها کار می‌کنند. اما اگر شما هم دلتان برای لمس کاغذ، بوی دفتر، نوشتن با دست‌خط خودتان و طراحی با هنر خودتان تنگ می‌شود، بولت ژورنال مخصوص شماست.

دفتر برنامه ریزی

۳. یک دفتر برنامه ریزی ساده و در دسترس

شما برای درست کردن یک بولت ژورنال به هیچ چیز نیاز ندارید غیر از یک دفتر و یک قلم. در واقع مثل همه چیز دیگر در این دفتر برنامه ریزی، ابزارهایی که استفاده می‌کنید هم به خودتان بستگی دارد.

یک قلم و دفتر کارتان را راه می‌اندازد ولی ابزارهایتان می‌تواند با مدادهای رنگی، انواع استیکرها، هایلایترها، ماژیک‌ها و راپیدها و هر ابزار نوشتن و طراحی دیگری، تکمیل شود. هر چیزی که بیشتر برای شما لذت‌بخش و انگیزاننده هست را در این دفتر استفاده کنید.

۴. یک دفتر برنامه ریزی برای آن‌ها که عاشق خط‌ خطی هستند

اگر شما هم مثل من عادت دارید که حین کار، حضور در جلسه، صحبت با تلفن و فکر کردن و برنامه ریزی کردن با هر قلمی که دم دستتان است دائم طرح بزنید و خط‌خطی کنید، لیست بنویسید، تیک بزنید و نکته‌های مهمی که ممکن است فراموش کنید را یادداشت کنید، ما به شما دفتری که مخصوص همین کارهاست را پیشنهاد می‌دهیم؛ بولت ژورنال.

۵. با این دفتر برنامه ریزی همه چیز را ثبت می‌کنید

بولت ژورنال دفتر برنامه ریزی است که شما می‌توانید در آن وقایع گذشته را ثبت، زمان حال را سازماندهی و مدیریت و برای آینده برنامه ریزی کنید.

این شیوه برنامه ریزی با دفتر کاغذی را کاملاً خود شما طراحی می‌کنید. بولت ژورنال هم دفتر برنامه ریزی هم دفتر یادداشت و هم به نوعی دفتر خاطرات است. مهم این است که شما بتوانید بازدهی خود را در هر کاری که انجام می‌دهید، افزایش دهید.

در این دفتر برنامه ریزی مهم نیست چطور آدمی هستید، نوع کارتان چیست و ساعت خواب و بیداری‌تان چطور است. شما استانداردهای شخصی خود را تعریف می‌کنید و به خودتان کمک می‌کنید که در حیطه استانداردهای خود بمانید.

۶. برای ساختن این دفتر برنامه ریزی از کجا شروع کنم

توضیح اینکه چطور یک بولت ژورنال را درست کنید خیلی ساده است. ساختن بولت ژورنال قوانینی ساده‌ای دارد که با یک جست‌و‌جوی اینترنتی یا مراجعه به سایت بولت ژورنال از آن سر در می‌آورید.

قدم نخست این است که فهرست بنویسید. قدم بعدی تعیین اهداف سالانه و قدم سوم برنامه ریزی ماهانه است. ثبت عادات روزانه و جدول و نمودار کشیدن برای آن مثل آب نوشیدن، مسواک زدن، ورزش یا… (Habit tracket)، ثبت ساعات خواب و بیداری، لیست سرگرمی‌ها و تفریحات، ثبت لیست کتا‌ب‌ها و فیلم‌هایی که می‌بینیم و می‌خوانیم، ثبت فعالیت‌های روزانه و لیست کارها، بخش‌های دیگری هستند که یک بولت ژورنال را به یک دفتر برنامه‌ریزی کامل تبدیل می‌کند.

خرید بولت ژورنال آماده

کلمه بولت ژورنال را در گوگل یا شبکه‌های اجتماعی جست‌جو کنید و عکس‌ها و نوشته‌های بولت ژورنال‌های مختلف را ببینید. بولت ژورنال افراد مختلف واقعاً با هم متفاوت است. این یک دفتر برنامه ریزی واقعاً شخصی است.

شاید بعدها اینجا، در بلاگ فروشگاه اینترنتی لوازم تحریر سهند هم مطلبی درباره روش ساختن این دفتر برنامه ریزی شخصی گذاشتیم. بستگی به استقبال شما دارد! برای ما کامنت بگذارید.

 

 

مطالب مرتبط