مقالات

نکاتی درباره خرید دفتر نقاشی

دفتر نقاشی

مانند هر وسیله دیگری موقع خرید دفتر نقاشی هم باید نکاتی را رعایت کنید که بعداً از خریدتان راضی باشید. نکاتی مانند نوع و وزن کاغذ، سایز دفتر، شیرازه، نوع جلد، افقی‌ یا عمودی ‌بودن دفتر و… در ادامه بعضی از این نکات را بررسی می‌کنیم.

نوع کاغذ دفتر نقاشی

دفترهای نقاشی می‌توانند از کاغذهای نرمال، کاغذ کارتریج، کاغذ آب‌رنگ، کاغذ رنگی و حتی کاغذ مشکی درست شده باشند. انتخاب نوع کاغذ دفتر نقاشی مستقیم به استفاده شما از دفتر برمی‌گردد. کاغذهای مختلف با توجه به وزن و سطحشان برای استفاده‌های متفاوتی مناسب‌اند.

کاغذ کارتریج کیفیت بسیار خوبی دارد و برای تصویرسازی و طراحی استفاده می‌شود. این کاغذ در وزن‌های مختلف، صیقل یا بافت‌دار وجود دارد. کاغذ کارتریج برای طراحی با مداد و خودکار و نیز جوهر سبک بهترین گزینه است.

برای نقاشی با آب‌رنگ و اکرلیک و… از کاغذ آب‌رنگ استفاده کنید. سطح کاغذ آب‌رنگ آهار گلاتین دارد که ضدآب است و آن را براق می‌کند.

هرچند بعضی از این نوع کاغذها هم هستند که آهار ندارند، ولی همچنان برای کار با وسایل نقاشی همراه آب مناسب‌اند.

درمورد کاغذ آب‌رنگ توجه به میزان پنبه کاغذ اهمیت دارد، چراکه هرچه این میزان بیشتر باشد طول عمر کاغذ بیشتر است.

کاغذها در میزان صیقلی‌ بودن سطحشان هم با هم متفاوت‌اند. کاغذهای صیقلی یا کمی بافت‌دار برای نقاشی با مداد و خودکار مناسب‌اند و کاغذهای با بافت زیاد برای آب‌رنگ.

وزن کاغذ دفتر نقاشی

وزن کاغذ معمولاً با میزان ضخامت آن مشخص می‌شود. واحد اندازه‌گیری وزن کاغذ gsm است که هرچه کمتر باشد کاغذ نازک‌تر است.

کاغذهای سبک یعنی کمتر از gsm۱۰۰ برای نقاشی‌های خشک مناسب‌اند و کاغذهای سنگین‌تر برای نقاشی‌های تر.

اگر می‌خواهید با آب‌رنگ و حتی ماژیک کار کنید کاغذ حداقل gsm۲۰۰ بگیرید. کاغذ ضخیم‌تر به این معنی است که موقع استفاده از آب در نقاشی کمتر امکان دارد چروک بخورد.

شیرازه

معمول‌ترین شیرازه برای دفتر نقاشی شیرازه سیمی دایره‌ای است. بزرگ‌ترین مزیت این نوع شیرازه این است که می‌توانید دو طرف جلد دفتر را به‌راحتی و به‌طور کامل از پشت به هم برسانید.

به این ترتیب موقع کار پشت میز یا در حالت ایستاده کار با آن آسان‌تر است. مزیت دیگرش هم این است که این دفترها کاملاً و به‌طور ۱۸۰درجه باز می‌شود.

اما ایراد شیرازه سیمی این است که نمی‌توانید کنار حاشیه‌های دفتر نقاشی کنید. درواقع می‌توانید ولی نقاشی چندان خوب به نظر نمی‌رسد چون سیم‌ها مزاحم‌اند.

جلد

پیشنهاد ما برای جلد دفتر نقاشی، جلد سخت است. چون این جلدها از نقاشی‌های شما محافظت می‌کنند. این جلدها نه‌تنها برای کار در محیط خانه و دفتر، بلکه برای فضای آزاد هم مناسب است.

همچنین جلد سخت به شما این امکان را می‌دهد که درحالت ایستاده نقاشی کنید، درحالی که با جلدهای کاغذی چنین چیزی ممکن نیست.

درواقع این جلدها مانند میز کار شماست و می‌توانید موقع نقاشی حتی قلم خود را روی کاغذ فشار دهید.

سایز

اگر تازه‌کارید A5 مناسب‌ترین سایز برای دفتر نقاشی شما خواهد بود. این سایز به اندازه کافی بزرگ است که بتوانید نقاشی‌های پرنقش‌ و نگار بکشید و به اندازه کافی کوچک، اگر سبک نقاشی‌هایتان مینیمال است.

همچنین اندازه‌اش درحدی است که به‌راحتی در هر کیفی جا شود. اما اگر تازه‌کار نیستید، دفتر نقاشی با سایز A4 را پیشنهاد می‌کنیم که امکان کشیدن نقاشی‌های بزرگ‌تر را برایتان فراهم می‌کند.

 

1 thoughts on “نکاتی درباره خرید دفتر نقاشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *